Gevangenisstraf geëist tegen journalisten voor afbeelden Charlie Hebdo-cover [COLUMN]

56
7

hebdoC[Door Peter Edel/Istanbul] – Een Turkse aanklager heeft een gevangenisstraf geëist tegen twee columnisten van Cumhuriyet, omdat die krant een cover overnam van het Franse tijdschrift Charlie Hebdo waarop de profeet Mohammed is afgebeeld.

De columnisten, Ceyda Karan en Hikmet Cetinkaya, kunnen tot meer dan vier jaar veroordeeld worden op de beschuldiging van ‘belediging van religieuze waarden onder de bevolking.’

Cumhuriyet plaatste de cover van Charlie Hebdo uit solidariteit met de cartoonisten van dit tijdschrift die op 7 januari jl. bij een aanslag om het leven kwamen. Eerder ontving Cumhuriyet al bedreigingen naar aanleiding van deze publicatie.

Columniste Ceyda Karan, die sinds januari door een bodyguard beveiligd wordt, verklaarde:

‘We worden bedreigd met een gevangenisstraf omdat we de vrijheid van meningsuiting verdedigen. Een dreigement aan het adres van een journalist omdat hij of zij een niet-beledigende tekening heeft geplaatst, kan alleen afkomstig zijn van een religieuze en autoritaire regering.’

De aanklager begon zijn onderzoek naar Cumhuriyet nadat premier Davutoglu de krant had beschuldigd van ‘aanzetting’.

Karan zei verder dat zij noch Cetinkaya het recht zullen opgeven om de vrijheid van meningsuiting te verdedigen.

De eis tegen Karan en Cetinkaya viel samen met een bezoek aan Turkije van Europees Parlement-voorzitter Martin Schulz, die benadrukte dat het recht op vrijheid van meningsuiting voor hem bovenaan de agenda staat.

Er gebeurde het een en ander tijdens Schulz’ dagen in Turkije. Zo kwam in de provincie Kahramanmaras een onderzoek op gang naar de lerares Cilem Sakine Coskun. Aanleiding was een foto waarop zij poseerde met een door haar leerlingen gemaakte sneeuwvrouw. Omdat de sneeuwvrouw blote borsten had verwijt justitie Coskun ‘het verschijnen op een foto in strijd met sociale waarden.’

Je zou zowaar gaan denken dat men zich verveelt bij justitie en naar werk zoekt. De vervolging van journalisten, cartoonisten en duizenden studenten die zich schuldig maakten aan demonstreren, leert echter dat men het daar druk zat heeft.

Twee dagen na de start van het bizarre onderzoek naar mevrouw Coskun nam de Raad voor radio en televisie (RTÜK) een besluit over bouwondernemer Ali Agaoglu. Hij verscheen in een reclamespotje voor zijn onderneming met naast hem een Turkse vlag, wat de wet in Turkije verbiedt. RTÜK besloot echter om Agaoglu geen boete op te leggen.

Van Agaoglu is bekend dat hij veel vrienden heeft binnen de regerende Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling (AKP). De betrekkingen zijn van dien aard dat hij na de onthullingen over corruptie in en rond de AKP van december 2014 enige tijd in hechtenis werd genomen.

Ali Öztünc van de oppositievoerende Republikeinse volkspartij (CHP) verbindt de banden van Agaoglu met de regering met het feit dat RTÜK hem geen boete oplegt. Öztünc wees erop dat RTÜK onlangs nog aangaf dat Tv-kanalen die commercials tonen waarin de Turkse vlag te zien is bestraft zullen worden. Hij vraagt zich af of hoe RTÜK zal oordelen wanneer de Turkse vlag in reclames voor lingerie gebruikt wordt.

Dat de Turkse vlag een beladen stuk textiel is werd afgelopen week nog bevestigd. Een man kreeg bijna veertien jaar gevangenisstraf aan de broek omdat hij vorig jaar juni in de Zuidoostelijk gelegen provincie Diyarbakir een Turkse vlag naar beneden haalde. Veel Turken zullen dat een terecht vonnis vinden. Het contrast met het besluit van RTÜK om de overtreding van Agaoglu ten aanzien van de Turkse vlag door de vingers te zien is echter aan de ruime kant.

Peter Edel/Istanbul

Van Peter Edel verscheen onlangs De diepte van de Bosporus, een politieke biografie van Turkije (Uitgeverij EPO, Antwerpen).

Volg Peter Edel op twitter.

56 REACTIES

  1. Edel is blijkbaar niet in staat om het verschil te zien tussen het oogmerk met betrekking tot de Turkse vlag van de persoon in Diyarbakir en die van Agaoglu.
    De persoon in Diyarbakir wilde de vlag beschadigen, terwijl Agaoglu de vlag trots als symbool naast zijn onderneming toont. Misschien dan wel niet helemaal volgens de wet, maar het is geheel begrijpelijk dat hij niet is gestraft. In dit geval is een berisping voldoende.
    .
    Nog meer in de basis kan een Nederlander eigenlijk helemaal niet oordelen over het gevoel dat een Turk heeft bij zijn vlag.
    Nederlanders zijn in staat om hun reet af te vegen met de Nederlandse vlag. Schandalig, maar moeilijk te veranderen.
    Maar dat een groep mensen met zo´n gebrek aan respect voor de eigen vlag vervolgens gaat oordelen over hoe een ander volk met haar nationale symbool omgaat, getuigt van een ongekend misplaatst gevoel van betweterigheid.
    .
    Nou zijn we dat wel gewend van Edel, maar ik vond het toch nodig om het hier nog maar eens te onderstrepen.

  2. In Indonesie wordt je ter dood veroordeeld als je drugs smokkelt.
    Daar zal je het ook wel niet mee eens zijn.
    Ik ben het daar wel mee eens.
    Je weet hoe de democratisch gemaakte wetten van een land in elkaar zitten. Als je er niet mee kunt leven, dan ga je naar een plek waar je het meer naar je zin hebt.
    Nederland bijvoorbeeld.
    Dat is dat fijne land waar je zelf de lik in gaat als je iemand die in je huis inbreekt van de trap naar beneden sodemietert.
    .
    Laten we wel wezen Edel, in welk land ter wereld jij ook zou leven, een persoon met jouw karakter zal tot zijn laatste adem blijven zeiken over dingen die hem niet bevallen.
    Het liefst zou je de wereld zo inrichten dat alles volgens jouw inzichten gaat, en vervolgens zou je iedereen verbieden daar enige verandering in aan te brengen.
    Wat verdacht veel lijkt op de wijze hoe dictators ook hun land inrichten trouwens…

        • Zo te zien heb jij weinig of geen antwoorden op de vragen van Peter en anderen. Maar dat was en is ons bekend Praatjesmaker! 🙂

          • Ten eerste ben ik niet verplicht om op vragen van Edel of jou of wie dan ook te antwoorden, het is hier geen Parlementaire Enquete.
            .
            Verder zijn mijn betogen op dit forum een stuk langer dan de one-liners van jou, dus als je dan toch kritiek wilt spuien, begin dan even bij jezelf.
            .
            Ik betrap je erop Peter steeds te gebruiken om zelf toch vooral niets toe te voegen.
            In de trant van: ‘Ik ben het met Peter eens, en wat heb jij Stratenmaker daar op te zeggen?’. Dat is al te gemakkelijk verschuilen achter het betoog van een ander.
            Maar ik kan het je ook niet kwalijk nemen, want jij kunt ook slechts zoveel inbrengen als de inhoud van je hersenpan produceert uiteraard.

  3. In sommige opzichten loopt het moderne Turkije van vriendje Stratenmaker 120 jaar achter. Speciaal voor hem volgen hier een paar regels uit twee socialistische strijdliederen, geschreven omstreeks 1895. In het eerste lied wordt de nationale vlag op de korrel genomen, in het tweede wordt korte metten gemaakt met de religie:

    Wat flarden noemt heilig
    Onnozel bijgeloof!
    Of zijn wij daardoor veilig
    Voor spot en hoon en roof?

    en:

    Uw meesters, lage parasieten
    Bevelen u: gelooft in God!
    Wijl zij een hemel hier genieten
    En gij een hel – tot schand’ en spot

    In Nederland is het ook niet best gesteld met geteisem als Rutte, Jos van Rey, Zalm en hun neoliberale hofhouding. Maar dat is allemaal kinderspel in vergelijking met Turkije waar de ondeugd niet wordt verzwegen en verhuld, maar luid wordt geprezen en beloond. Waar de religie openlijk wordt ingezet om corruptie en machtsmisbruik te bevorderen. Waar degenen die daar bezwaar tegen maken grote kans hebben om achter de tralies belanden. Waar fatsoenlijke mensen, die bereid zijn om verder te kijken dan het klatergoud van de all inclusive reservaten rond Antalya, onthutst zijn over de tegenstelling tussen onmetelijke rijkdom en schrille armoede. In een land waar enkele honderdduizenden patsers in luxe leven, maar vele, talloze miljoenen werk, goede huisvesting en bestaanszekerheid ontberen.

    Toch wil ik positief afsluiten met een ideetje: ik stel voor dat vriendje Stratenmaker een financiële actie start om de wc-brillen in het smakeloze paleis van padishah Tayip I van een halve maan en een ster te voorzien. Ook uit te voeren in klatergoud.

      • Welke uitlatingen? ik daag je uit letterlijk ze allemaal op te noemen. Ik weet wel om welke uitlatingen het gaat. Daarbij heb ik nooit de naam van een volk genoemd nu jij. Je bent een irritante betweter valse grijns. Adolf is overigens de naam van je oosterbuur die ethnisch aan jou verwant is haha

    • Kees je bevindt je op glad ijs jongen, ik begrijp waat je heen wil. Maar dat je refereert naar halve maan met ster en wc bril is een belediging. Wij Turken zijn gesteld op onze vlag niet mee spotten aub. Net zoals ik niet zou toestaan dat iemand de spot drijft met de Nederlandse vlag.

    • ‘In een land waar enkele honderdduizenden patsers in luxe leven, maar vele, talloze miljoenen werk, goede huisvesting en bestaanszekerheid ontberen.’
      .
      Ik wil je er dringend op wijzen dat deze situatie is ontstaan en in stand gehouden door de Kemalisten en consorten in de 20e eeuw.
      Juist de afgelopen 15 jaar begint hier verandering in te komen en begint Turkije het land te worden waar een ieder de kans heeft om van niets uit te groeien tot iets.
      Zoiets was vroeger onmogelijk, omdat de elite elkaar de bal toespeelde en het volk onder de duim hield, desnoods met behulp van hun hufterige legervriendjes.
      .
      ‘…ik stel voor dat vriendje Stratenmaker een financiële actie start om de wc-brillen in het smakeloze paleis van padishah Tayip I van een halve maan en een ster te voorzien.’
      .
      Ik wil je er op wijzen dat je beter niet kunt beginnen over een halve maan en een ster op een wc-bril. Dat beschouw ik als een rechtstreekse provocatie en een oorlogsverklaring.
      Ik garandeer je dat je geen oorlog met mij wil.
      Dus dit ga je terug nemen, anders zal ik jou persoontje eens op een andere, minder beschaafde manier aanvallen, waar de honden geen brood van lusten.
      Jij Hollander mag dan misschien niets geven om je nationale vlag, maar ik ken genoeg dingen waar jij wel om geeft die we dan eens uitgebreid zullen behandelen.
      .
      Overigens valt nog te bezien of Erdogan’s WC wel een bril heeft. Goede kans dat hij zelf een veel hygiënischere ala Turka WC gebruikt.

  4. De kenmerk van een hypocriete rascistische hond. Probeert zich te mengen in Turkse zaken terwijl hij er geen snars van afweet. He valsegrijnslander.

  5. Er bestaat een goed Nederlands spreekwoord dat luidt: ‘het is de vlag die de lading dekt’. Of een variant daarop: ‘de vlag die de lading niet dekt’. Meestal wordt dat overdrachtelijk bedoeld en wil men daarmee zeggen dat mooie woorden een slechte zaak verhullen. Dat laatste – maar nu ook in letterlijke zin – lijkt mij precies van toepassing op deze discussie.
    .
    Ik zeg tegen Izmir en Stratenmaker dat niet ik, maar Erdogan zich schuldig maakt aan belediging van de Turkse natie. Niet ik (of anderen zoals Edel), maar híj is het die dagelijks de door de vlag gesymboliseerde Turkse identiteit beschadigt en de godsdienst misbruikt voor eigen doeleinden. Overigens heeft Stratenmaker wel een sterk punt wanneer hij wijst op de rol van de kemalisten in het verleden. Daarmee wil ik maar zeggen dat zaken als corruptie, verbod op het vrije woord, onderdrukking van vakbonden, het verbod om kritisch over de Armeense genocide te spreken (zie de fantastisch mooie tv-documentaire ‘Bloedbroeders’) en nog veel meer lelijks niet door sultan Tayip I zijn uitgevonden. Maar waarom zou je het gedrag van de een vergoelijken door het te vergelijken met de soortgelijke streken van een voorganger?
    .
    Over vlaggen gesproken. Ik bezit een Turkse vlag die ik onlangs uithing toen ik werd bezocht door een uit Turkije overgekomen vriend. Om hem en Turkije te eren. En ik moet denken aan een andere mooie docuserie: ‘Veerboot naar Holland’ van Fidan Ekiz. Daarin wordt verteld hoe de vrouwen van de eerste generatie Turkse gastarbeiders in tranen naar schepen zwaaiden die bij Hoek van Holland binnenkwamen en de Turkse vlag voerden. Die emotie is ontroerend en invoelbaar, omdat die vlag op dat moment al het dierbare vertegenwoordigde dat zij in hun vaderland hadden achtergelaten en wat zij in Nederland misten. Maar het is even begrijpelijk dat de Koerden – 20% van de bevolking – weinig op hebben met de halve maan en ster en die vlag wellicht haten. En dan heb ik het even niet over PKK-strijders, maar over de bevolking van 3.000 dorpen die door het Turkse leger van de kaart zijn geveegd (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerden ). Wie echt wil weten hoe populair de Turkse vlag is moet maar eens informeren in de gecekondular van Istanbul, Ankara en Izmir waar honderdduizenden arme Koerden opeengepakt samenwonen.
    .
    Je moet trouwens eens opletten wie ‘de vlag’ – zowel in Nederland als in Turkije – het meest ‘verdedigen’. In Nederland is dat de bende van Wilders (het embleem van zijn eenmanspartij bestaat niet voor niets uit een rood-wit-blauwe roofvogel, een alles onderschijtende meeuw). In Turkije zijn dat de fascisten van de MHP die bereid zijn om desnoods voor ‘de vlag’ te moorden.
    Nogmaals Stratenmaker en Izmir: jullie moeten je niet druk maken om ‘de vlag’, maar om de boodschap die dat stuk textiel vertegenwoordigt. En geef het nou eens toe: die boodschap is vaak niet fraai.

    • Kees,
      Mijn dank dat je je betoog in een beter perspectief plaatst, dat waardeer ik, en ik waardeer je respect voor Turken die ondanks alles hun vlag hoog hebben zitten.
      Het is een gevoel wat bij ons ingebakken zit, en daar kan geen Tayyip of MHP iets aan veranderen. Bovendien is het niet hun vlag. Het is de vlag van iedere Turk die bereid is om die vlag en het bijbehorende vaderland te verdedigen.
      .
      Natuurlijk zullen veel Koerden moeite hebben met de Turkse vlag, omdat in de afgelopen decennia door de legerschurken in hun verzonnen oorlog veel leed is veroorzaakt bij de Koerdische bevolking.
      Maar wij zijn het aan onze vlag en ons land verplicht om ons tot het uiterste in te spannen om die beschadigde relatie de komende jaren te herstellen, zodat ook onze Koerdische landgenoten zich in zekere zin veilig en vertrouwd zullen voelen onder de overkoepelende rood/witte vlag. Natuurlijk zullen zij altijd nauwer verwant blijven aan hun eigen vlag en dat is hun goed recht, maar als de Turkse vlag hen in de toekomst niet meer vervuld met afschuw, dan is dat grote winst voor Turkije.
      .
      Ondertussen blijven wij onvoorwaardelijk van onze vlag houden, en als Wilders de Nederlandse vlag vereert, dan vind ik dat 1 van de weinige positieve punten van deze man. Ook de Nederlandse vlag verdient het respect die haar toekomt. Voor deze vlag zijn in vele oorlogen veel mensen gestorven en ik vind dat je daar te gemakkelijk en iets te respectloos aan voorbij gaat.
      .
      Hetzelfde geldt voor de vlag van iedere natie, zelfs al is het de vlag van je vijand.
      .
      Ataturk heeft ons geleerd tijdens de herovering van Izmir op de Grieken hoe je om hoort te gaan met de vlag van een natie:
      Toen de Griekse koning daarvoor Izmir had bezocht, had men de Turkse vlag voor de deur van zijn residentie op de grond gelegd en was hij over de Turkse vlag gelopen.
      Na de herovering van Izmir was de Turkse bevolking hierover zó verbolgen, dat ze de Griekse vlag op dezelfde wijze op de grond hadden gelegd en Ataturk vroegen om over de Griekse vlag te lopen bij het binnentreden van de heroverde residentie.
      Ataturk weigerde over de vlag van de vijand te lopen.
      ‘Een vlag is een heilig symbool dat een soevereine staat en volk symboliseert. Als hij (de Griekse koning) over onze vlag is gelopen, dan was dat verkeerd. Ik weiger dezelfde fout te maken. Vouw de vlag netjes op en bezorg deze terug aan de Griekse autoriteiten.’
      .
      Ultiem respect.

      • Mag ik hierruit concluderen dat wij elkaar proberen te kwetsen. Vanwege de anti Ataturk uitspraken in het verleden die je hebt gemaakt? Of zie jij de kemalistrn en ataturk als een apart groep. Voordat je dat doet, wil ik zeggen dat ik als kemalist niet van rijke mensen afstam. Vandaar dat mijn ouders ook naar nederland immigreerden. Ik zal jou niet meet aanvallen het is genoeg geweest zo. Ook al zijn we het niet eens met elkaar. Liever een Turk of koerd als vriend dan de Nederlander. Ik erken dat ik fout ben geweest naar jou toe. ik begin er langzaam vrede mee te krijgen dat Erdogan en akp aan de roer staat. If i cant beat u ill join u. Nederlanders zijn backstabbers!! En nee dit zeg ik nietn omdat ik het met de Nederlanders hier niet een kan worden. Ik wil mijn aller aller laatste reactie eindigen met een spreekwoord. Geef een Nederlander 39 dagen te eten omdat hij het even minder heeft. Mocht je de veertigste dag eens een keer iets fout hebben gezegd dan schijt hij op je tafel!!

          • Het Westen (wasps) white anglo saxon protestant. Usa en Westeuropa. Mogen de afrikanen jullie slaaf maken en de indianen hun grond terugwinnen. Moge de chinezen dominant over jullie worden. Moge putin jullie vaker vernederen en nee ik ben niet de gast die 39 dagen gratis eten krijg. Vanaf dag een ben ik een Vieze Turk genoemd. Ik heb er niet voor gekozen om in stinkland nederland geboren te worden. Fuck fuck fuck jullie betweters allemaal

  6. Ik ben het dit keer grotendeels eens met Stratenmaker en dank hem voor zijn positieve reactie. Natuurlijk gaat het er mij niet om de Turkse vlag, of beter gezegd het symbool van het land waar ik oprecht van houd, zonder reden te ridiculiseren. In ieder geval lijkt mijn boodschap over te zijn gekomen dat een vlag – welke dan ook – niet altijd de lading dekt. En dat geldt ook voor de Turkse vlag. Met wat Stratenmaker opmerkt over zijn Koerdische landgenoten ben ik het trouwens helemaal eens. Wat zou het mooi zijn wanneer de halve maan en ster niet alleen formeel, maar ook in de harten van alle Turken zou leven en als voorbeeld van eenheid zou dienen – overal ter wereld.
    .
    Maar als we het daar over eens zijn, dan begrijp ik niet waarom je lof toezwaait aan Wilders die de Nederlandse vlag vereert. Het is toch duidelijk dat Wilders hier de driekleur misbruikt voor zijn perverse boodschap en dat hij die vlag misgunt aan moslims en Nederlanders met een allochtone achtergrond – en daarmee aan hun aanwezigheid? Ook aan jouw aanwezigheid! Op zo’n moment is het rood-wit-blauw een kwalijk symbool voor een kwalijk gedachtegoed. Dat gold ook voor de Nederlandse vlag die tweehonderd jaar geleden wapperde op de VOC- schepen waarmee slaven werden vervoerd. Wat zal die vlag een angst en haat hebben ingeboezemd! En het is waar dat in WO2 duizenden Nederlanders hun trouw voor de vlag, of beter gezegd: de positieve waarde die hij vertegenwoordigde met de dood hebben moeten bekopen. Maar het tegendeel is ook waar. Dit land – mijn land! – heeft het bestaan om in de eerste vijf jaar na haar eigen bevrijding tijdens de zogenaamde ‘politionele acties’ (in werkelijkheid een schandalige koloniale oorlog) 150.000 Indonesiërs af te slachten – een veelvoud aan slachtoffers van wat het Turkse leger in het zuidoosten heeft gepresteerd. Tot op de dag van heden weigert iedere Nederlandse regering, daarin gesteund door een parlementmeerderheid, een volmondig excuus te maken en zich te onttrekken aan financiële genoegdoening aan de nabestaanden van de slachtoffers. Een smeerlap als Westerling was geen haar beter dan de nazi’s. Dát bedoel ik met mijn opmerking dat een vlag – onverschillig welke – soms een slechte lading dekt en op dat moment niet meer is dan een brutaal, schaamteloos stuk textiel. Zó en niet anders moet je mijn citaat ‘Wat flarden noemt men heilig, enz.’ opvatten.
    .
    Wat Atatürk zei tegen de bevolking van Izmir over de Griekse vlag was groots. Maar ik denk dat zijn opmerking vooral getuigt van beschaving en humanisme. Daarbij wil ik herinneren aan de door Sükrü Kaya in 1934 aan hem toegeschreven uitspraak. Die betrof de soldaten van het Britse gemenebest en Frankrijk die in 1915 dood en verderf zaaiden in Gallipoli. Atatürk zou hebben gezegd: ‘Aan de helden die hun bloed vergoten en hun leven verloren. Jullie liggen nu in de aarde van een bevriend land. Rust dus in vrede. En: ‘Er is voor ons geen verschil tussen de Johnnies en de Mehmets waar z? naast elkaar liggen in ons land. Jullie, moeders, die hun zonen zonden van verre landen, droog jullie tranen. Jullie zonen liggen nu in onze grond en rusten in vrede. Nadat ze hun leven verloren hadden in dit land z?n z? ook onze zonen geworden.’
    .
    Op twee punten – mag dat wel? – ben ik het met Atatürk oneens. De mannen die daar sneuvelden waren geen helden, maar soldaten die er op werden uitgestuurd om te vernietigen. En het waren vast niet de moeders die hun zonen naar Turkije stuurden, maar hun misdadige regeringen. Boven ieder kruis op de Franse begraafplaats in Gallipoli staat: ‘Mort pour la patrie’. Wat krijgen we nou: gestorven voor het vaderland? Voor welk vaderland en met welke bedoeling dan? Er zou moeten staan: ‘Mort pour rien’. Opnieuw – maar in dit geval een Franse vlag die een heel slechte lading dekt.
    .
    P.S. Izmir, al ben ik het niet altijd met je eens: ik begrijp je woede. In ieder geval ben jij voor mij geen vieze Turk – integendeel. Maar doe nou eens moeite om rustig, inhoudelijk op mijn verhaal te reageren. Wanneer het gaat over Nederland ben ik uiterst kritisch, maar wanneer daar reden voor is ook over Turkse toestanden. Schelden heeft geen zin, goed argumenteren wel.

    • Bij de PVV gaat het niet alleen om het rood-wit-blauw. Daar duikt zo nu en dan ook de zogenaamde ‘Prinsenvlag’ op. Die heeft een slechte naam vanwege een associatie met de NSB.

    • Luister Kees als jij en anderen niets steeds selectief reageerden dan hadden wij eens een mooie discussie kunnen hebben. Ik heb in het verleden vaak genoeg mijn meningen beargumenteerd maar dan had niemand wat te zeggen.

    • @Kees,
      .
      Natuurlijk, we weten dat Wilders de Nederlandse vlag misbruikt om zijn oneigenlijke standpunten kracht bij te zetten.
      Daarom ook zei ik dat ik het op zichzelf staande feit dat Wilders van zijn Nederlandse vlag houdt kan waarderen. Voor de rest kan ik niet zo heel veel waarderen wat de man doet, maar dat was ook niet het onderwerp.
      Toch is het ook zijn vlag en mag hij die vlag vereren op zijn manier.
      .
      Je kunt je bedenkingen hebben bij de voorwendselen waarbij mensen jouw vlag betrekken.
      Dat bepaalde mensen misbruik maken van bepaalde symbolen wil echter nog niet zeggen dat ik daarom die voor mij dierbare symbolen met het badwater weggooi.
      .
      Natuurlijk hoef je het niet eens te zijn met alles wat Ataturk zei en deed. Ik ben dat ook niet.
      Toch had hij wel degelijk gelijk dat de buitenlandse soldaten die stierven in Turkije helden waren. Misschien niet vanwege waarvoor zij in den vreemde werden gestuurd, maar individueel waren zij dat toch wel. Deze mensen gaven alles wat zij hadden – hun leven – voor hun vaderland. Dat het belang dat zij dienden niet zuiver op de graat was, wisten zij niet. En al wisten zij het wel, dan nog was dat in de hitte van de strijd niet eens meer relevant. Zij waren helden, omdat zij op het slagveld hun landgenoten en strijdmakkers probeerden te beschermen en er het beste van te maken.
      Zij waren helden, omdat zij, ook al hadden zij de kennis gehad die wij nu hebben, hun excuses niet meer kunnen maken en al helemaal hun leven er niet mee terug krijgen.
      .
      Mort pour rien.
      Hoezeer je ook gelijk hebt, is dat feitelijk niet altijd zo in een oorlog?
      Er zijn maar weinig oorlogen – eigenlijk geen – die écht nodig waren, omdat men er aan de onderhandelingstafel niet uit kwam.
      Alleen is dat nooit de schuld van een vlag, maar slechts de schuld van een handvol mensen die toevallig onder dezelfde vlag leven en bevoegd zijn om de verkeerde beslissingen nemen. Dat maakt die vlag niet slecht, noch het hele volk welke die vlag vertegenwoordigt.

      • Grinslander,
        .
        Drijf het niet op de spits…
        We hebben het, nadat je 2 keer binnen korte tijd naar 1915 verwijst, begrepen dat je ons probeert te provoceren.
        .
        Als je dat doet, doe het dan met iets dat aantoonbaar en onomstotelijk waar is. Iets wat door velen niet als genocide wordt gezien – en dan bedoel ik niet alleen door Turken – zou jij niet als zodanig moeten benoemen.
        .
        Er zijn wetenschappers die al jaren onderzoek in Turkse en (in mindere mate) Armeense archieven doen naar dit fenomeen, en zij zijn er niet unaniem over uit hoe het genoemd zou moeten worden, dus wie ben jij dan om het even tussen neus en lippen door te kwalificeren?

        • En ondertussen moorden de zionistische barbaren en goddeloze westerlingen door in het oosten.

        • Ze proberen hun rascistische denkbeelden en de genocide die ze gepleegd hebben ( indianen, moslims, inquisitie )op ons te projecteren zodat ze.ons op de knieen krijgen. Noooit!!!!!!

        • Ook de leider van de RK heeft een uitspraak gedaan mijn beste. Doelend op herstel van vriendschap overigens. En daar zit blijkbaar de angel!

          • Juist hun zijn de ergsten, helaas moetrn we dan maar in vijandigheid leven. Was de paus niet in opspraak geraakt vanwege de fidela regering ? Hie hypocriet, hoe een kots dit.

      • Beste Izmir – ik kan toch niet op alles reageren? Bovendien was ik het een tijdje zat, want al die beledigingen en dat gescheld levert niets op. Daarbij doel ik niet speciaal op jou, maar in het algemeen wanneer de trein met zotteklap en bedreigingen deze site weer eens passeert. Ook de manier waarop Peter Edel wordt afgezeken vind ik ronduit treurig. Wat mij zelf betreft, ik kan best tegen een stootje of een harde opmerking aan mijn adres, maar het moet wel beschaafd & bespreekbaar blijven. En wanneer het zo is dat jij in je omgeving voor vieze Turk wordt uitgemaakt is dat meer dan schandalig, maar er is geen Nederlander die dergelijke opmerkingen op dit forum bezigt (en wanneer dat toch zou gebeuren dienen die onmiddellijk te worden verwijderd). Maar ik beloof je dat wanneer je serieus ingaat op (mijn) argumenten, ik wel degelijk en graag zal reageren.

        • Je hebt gelijk Peter dat de PVV niet vies is van de besmette z.g. princevlag. Ik meen mij te herinneren dat die indertijd ook door het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime werd gehesen. Maar dat voegt weinig toe of doet iets af aan de strekking van mijn bijdrage dat vlaggen – van welke kleur ook – vaak de lading niet dekken.

  7. Grinslander neukte mij moeder en wenste mij dood. Ook nog eens in eem andere taal die ik spreek. Nogmaals ga naar geenstijl of ik weet een nog beter site voor jou E.J Bron daar hoor jij thuis LAFBEK!!!!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here