di 26 september 2017, 11:14 uur

PVV’er noemt Erdogan ‘islamitische aap’

Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken heeft woensdag in een overleg met de Tweede Kamer openlijk afstand genomen van uitlatingen van een PVV-Kamerlid over de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan. PVV’er Raymond de Roon(foto) zei dinsdag in het vragenuurtje dat „de islamitische aap” weer eens uit de mouw was gekropen. „Hij zetelt ditmaal in Ankara en hij heet Erdogan”, stelde hij naar aanleiding van de volgens hem Turkse oorlogsretoriek tegen Israël.

Rosenthal vindt de uitspraak een misplaatste metafoor. Volgens D66-leider Alexander Pechtold had Rosenthal eerder en stelliger afstand moeten nemen van de woorden van de PVV’er. „U steunt op een partij die stelselmatig beledigt en discrimineert”, stelde de D66-voorman, die Rosenthal inwreef dat hij voor zijn baan afhankelijk is van gedoogpartner PVV.

De Roon zei dat hij Erdogan geen aap heeft genoemd. Het was volgens de PVV’er spreekwoordelijk bedoeld in de zin dat Erdogan zijn ware aard laat zien. Het Kamerlid meent dat hij niets verkeerds heeft gezegd en dat hij de Turkse premier niet heeft beledigd.

Pechtold ergerde zich eraan dat de PVV wegkruipt achter een metafoor. „U zoekt de confrontatie”, zei hij. Lees verder op Telegraaf.nl.



Er zijn 30 reacties

  1. Gadamer
    Geplaatst op 14 september 2011 om 7:23 pm uur.

    Ja daar heb jij de ballen niet voor he Raymond de Roon…je ware aard laten zien…dat hoeft ook niet want we kunnen vanaf hier ook zien dat je de genen van een albino hebt..en nog een lelijke ook..sodejuu

  2. gelijk schijten
    Geplaatst op 14 september 2011 om 8:52 pm uur.

    doods en doodsbang zijn die nederlanders.

  3. Vicdani hur
    Geplaatst op 15 september 2011 om 10:13 am uur.

    ik heb er ook één voor hun: “saskin ördek basini birakir kicindan dalar”

  4. Iemand
    Geplaatst op 15 september 2011 om 3:05 pm uur.

    Domme opmerking van die PVVer

  5. hasan
    Geplaatst op 15 september 2011 om 4:59 pm uur.

    In de turkse media maken turkse politici elkaar altijd uit voor alles en nog wat, medya maymunu, is een bekende daarvan. Maar als een PVV’er wat roept is het meteen raak.

  6. Erdal
    Geplaatst op 15 september 2011 om 9:41 pm uur.

    Bu konuda Hasan’a hak vermek istiyorum, ama in NL doet de PPV dat met een andere opzet dan de rest.

    Tweede kamer van NL is vele malen beter dan de Turkse Meclis, Meclisde ne terbiye var, ne yeterli bilgili tartisan insan var. Ik mis de transparantie en de kwaliteit van debateren in Turkije. Maar heb een goede hoop dat het met de tijd ook in Turkije zo zal gaan als in NL.

  7. Gadamer
    Geplaatst op 15 september 2011 om 10:37 pm uur.

    inderdaad, iemand die de ballen verstand heeft van de Islam had deze uitspraak niet mogen doen..

    Hasan past anders wel goed in de Tweede Kamer van TR..

  8. hasan
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:10 pm uur.

    @Gadamer,
    Heb jij dan verstand van ballen? Of moet ik je wat bijbrengen?

  9. Gadamer
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:19 pm uur.

    Hasan

    Bravo…prachtige tweede kamer opmerking.

    Wel meer dan Raymond de Roon, breng hem anders ff wat bij. Zal ie leuk vinden.

  10. Candide
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:38 pm uur.

    @Erdal,

    Je hebt wel een punt, het is op zich heel erg netjes en transparant in NL, dus hopelijk wordt dat ook meer in Turkije zo. Daar is wel goede hoop op met de vele goed opgeleide jongeren…

    Over de opmerking van Van Roon; Alexander Pechtold vatte het al mooi samen door te zeggen dat van Roon zich achter deze beeldspraak verschuilt, maar eigenlijk totaal iets anders bedoelt. Maar goed, de andere leden kunnen natuurlijk er tegen in gaan, in plaats van verontwaardigd te zijn….

  11. Candide
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:39 pm uur.

    @Hasan

    Gadamer heeft zeker verstand van ballen, vraag het hem maar…hahaha. Maar hij kan altijd wat bijleren…

  12. Gadamer
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:46 pm uur.

    Candide

    Ach gossie, moet je Hasan erbij betrekken? Kan je het niet alleen af meissie? Niet aardig hoor om Hasan ervan te beschuldigen dat hij op mannen valt..

    Haha mooie omschrijving heb je gegeven van witte politiek….je verschuilen achter metaforen, maar eigenlijk totaal iets anders bedoelen…Jij kan het weten he…;)

    By the way, what happened to Selaam and Sjalom?

    :)))))

  13. Candide
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:54 pm uur.

    @Gadamer,

    Inderdaad, ik kan het niet meer alleen af. Je bent ook een flink varkentje om te wassen…..

    PS. dit was ook een metafoor….

  14. Erdal
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:57 pm uur.

    Trouwens ik moet blijven lachen om de woorden: Islamitische aap”, zijn er dan ook Christelijke, Joodse en Boedistische apen?

    hayvanlarida dindar yapdilar.

  15. Gadamer
    Geplaatst op 15 september 2011 om 11:58 pm uur.

    Candide

    die prijs voor verschijnsel met grootste omvang en hoogste vetpercentage had jij toch gewonnen? Heb je het dan niet leuk gehad in Somalie? Jammer hoor, had het je zo gegund..

    Selaaaam

  16. Candide
    Geplaatst op 16 september 2011 om 12:03 am uur.

    @Gadamer,

    Dat is aardig van je, blijkt er toch iets van mededogen in je te zitten. We hebben wat werk aan je, maar ik geloof in de mens. Met wat werk valt er ook wat van jou te maken en komt wereldvrede weer een stapj dichterbij…..

  17. Gadamer
    Geplaatst op 16 september 2011 om 12:06 am uur.

    Candide

    als ik een slecht mens was geweest hadden we allaaaaaaang niet meer met elkaar gesproken en vice versa…

    En hou aub op met “we hebben wat werk aan je”…Slaat echt werkelijk nergens op..zo klink je net als een missionaris van het Christendom…

    Good night

  18. Candide
    Geplaatst op 16 september 2011 om 12:12 am uur.

    Gadamer

    Kijk nu beginnen we ergens te komen….Uw Vader in de Hemelen houdt ook van u……

    Nighty night….

  19. Gadamer
    Geplaatst op 16 september 2011 om 12:14 am uur.

    Ik begrijp je…fijn dat je het zelf ook toegeeft Candide..

  20. Candide
    Geplaatst op 16 september 2011 om 12:18 am uur.

    @Gadamer

    Ik ben niet te beroerd om dingen toe te geven of je gelijk te geven, dat is ‘je de andere wang toekeren’….Ik hoop alleen dat jij ook een beetje aan zelfreflectie kan doen…

  21. hasan
    Geplaatst op 16 september 2011 om 9:09 am uur.

    @Gadamer, hierboven wordt je wel flink genomen. Heeft het pijn gedaan?

  22. marry
    Geplaatst op 16 september 2011 om 9:50 am uur.

    @Erdal
    Ik lees op internet wat de aap betekent in de Koran
    ‘Volgens de Koran verandert Allah een aantal joden in varkens en apen, omdat zij andersgelovig zijn. De straf was vooral ingesteld omdat joden weigerden vrijdag als rustdag te aanvaarden.’

    Aap die de Roon toch niet zo na met dat schelden want wat we hier doen is net zo erg als die opmerking van de Roon over Erdogan.
    Met elkaar van mening verschillen is totaal iets anders dan kwetsen.
    Doe toch is wat aardiger 🙂

  23. Gadamer
    Geplaatst op 16 september 2011 om 11:40 am uur.

    Hasan

    sinds wanneer val je op mannen?
    Is dit soms een coming out ofzo?

  24. hasan
    Geplaatst op 16 september 2011 om 1:33 pm uur.

    @Gadamer, ik vind vrouwen sensueel en niet mannen.

  25. Gadamer
    Geplaatst op 16 september 2011 om 2:19 pm uur.

    Hasan

    jammer, ik vond je wel interessant…Ik dacht eigenlijk ook dat je met mij zat te flirten….althans die indruk kreeg ik…

  26. Erdal
    Geplaatst op 16 september 2011 om 4:38 pm uur.

    @Marry

    Dat scheelt, het had erger gekund,

    Apen lijken op mensen, en varkens hebben hebben lange orgasmes.

    Een strontvlieg was bijvoorbeeld erger geweest. 🙂

  27. amsterdammer
    Geplaatst op 17 september 2011 om 12:10 am uur.

    SCHIJTBAKKEN!!!!!!jullie hollanders en hasan is de allergrootste

  28. leile TURK ONA
    Geplaatst op 17 september 2011 om 1:40 am uur.

    klopt erdogan is een aap

    pff is een hond
    mensen die voor pff opkomen varkens…
    zoo gaat de goede kant op hee racisten

    racisme= wederzijds

    MENSEN WORDEN HIER NIET BETER VAN!!

    HUP TURKIJE HUP

    valla helal sana basbakan!!!

    kiskananlar catlasin

  29. Erdal
    Geplaatst op 17 september 2011 om 1:41 am uur.

    Amsterdamer, vroeg van school gaan heeft je geen goed gedaan, ga avond lessen volgen.

  30. Erdal
    Geplaatst op 17 september 2011 om 1:43 am uur.

    evlerin önü yonca…………… hele nino olasan, allahiydan bulasan,

    mastika mastika,