wo 17 januari 2018, 06:05 uur

‘Steeds meer Turken herdenken Armeense genocide’

Tot voor kort was het roepen om erkenning van de Armeense genocide in Turkije nog strafbaar en levensgevaarlijk, nu proberen steeds meer Turken in het reine te komen met de zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Herdenkingsbijeenkomsten in Istanbul (video), Ankara en Izmir werden door honderden bijgewoond meldt Joop.nl.

Het is het tweede jaar dat in Turkije de genocide uit 1915 openlijk herdacht wordt. De politie zorgde er voor dat het niet tot een confrontatie kwam met een tegendemonstratie van Turkse nationalisten.

“We moeten onze geschiedenis onder ogen durven zien,” verklaarde een van de organisatoren tegenover CBS News. “De rede is aan de winnende hand maar de regering zit nog in de ontkennende fase,” zegt een ander. (Bron: Joop.nl)

.



Er zijn 21 reacties

  1. Gadamer
    Geplaatst op 26 april 2011 om 10:07 am uur.

    Er is niets mis mee om stil te staan bij de geschiedenis, maar het is onacceptabel om in het kader van “moderniteit” en “rede” te spreken van een “genocide”. Het is oud nieuws dat hier tig wetenschappelijke onderzoeken naar zijn gedaan, maar ondanks deze wetenschappelijke ondergrond probeert men de Turken een genocide in de schoenen te schuiven! Werkelijk onacceptabel!!!

  2. Gadamer
    Geplaatst op 26 april 2011 om 10:21 am uur.

    Wat ook belangrijk is om te weten zijn de Armeense historici en staatsmannen die toegeven massaal Osmanen (vooral Turken en Koerden) te hebben uitgemoord. Denk bijvoorbeeld aan:

    – de in Istanbul geboren Armeense historicus Levon Panos DabaÄŸyan. Hij vindt het geen genocide, zijn boek ‘Ermeni Tehciri’ is vrij duidelijk daarover. http://www.ilknokta.com/urun/62930/Ermeni-Tehciri–Levon-Panos-Dabagyan.html
    – Hovhannes Katchaznouni was van 1915 tot 1923 een van de leiders van Tasnak (de guerrillabeweging die verantwoordelijk is voor de moord op vele honderden duizenden Osmanen) en werd in 1923 de allereerste minister-president van Armenië. Ter ere van zijn huldiging had hij een rapport gemaakt waarin hij zijn wreedheden uitlegt en concludeert dat “de Turken gelijk hadden met de relocatie aangezien wij vele honderden duizenden van hen hebben afgeslacht”. Eigenlijk een bekentenis van zijn wandaden en een mooi stuk bewijs dat er geen sprake was van ‘genocide’, maar van een burgeroorlog tussen Armeniërs en Osmanen. Het rapport kan je bestellen via http://www.kaynakyayinlari.com/pinfo.asp?pid=2537
    – de Assyrisch-Armeense onderzoeker Edward Tashji (Taşçı) vertelt hooghartig over zijn oom die Griekse soldaten hielp en tevens over zijn Armeense moeder en Assyrische vader (een hoge Osmaanse officier in 1915) die niet gereloceerd werden. Zijn boek: http://www.amazon.com/Am-Called-Friend-Turks-Autobiography/dp/1930574282
    – de Sovyet-Armeense historicus A.A. Lalayan.
    – B.A. Boryan, een Armeens staatsman, en andere Armeense diplomaten zoals A.B. Karinyan en S.G. Pirumyan. Die boeken staan hier: http://www.kaynakyayinlari.com/catinfo.asp?offset=12&kactane=12&cid=15&src=&mrk=&grp=&cmp=&brw=&stock=&typ=&order=&direction=

    Zie ook:
    Prof. Dr. Heath Lowry, Prof. Dr. Norman Ä°tzkowitz, Prof. Dr. Norman Stone, Prof. Dr. Justin McCarthy, Prof. Dr. Bernard Lewis, Prof. Dr. Stanford Shaw worden gezien als de beste historici op het gebied van Turkije en/of het Osmaanse Rijk.

  3. Gadamer
    Geplaatst op 26 april 2011 om 10:45 am uur.

    Hoe zit het met de massamoorden in Atjeh ( Banda Eilanden) ? (NB: 5 eeuwen durende koloniale periode! )
    Algerije? Indianen? Irak? Afghanistan? Wat Hitler met de Joden heeft gedaan dat is genocide!

    Het is absoluut niet mijn intentie om een vergelijking te maken, maar een land op basis van populistische stemmingmakerij een genocide in de schoenen schuiven zou strafbaar moeten zijn!

  4. Ismail
    Geplaatst op 26 april 2011 om 11:25 am uur.

    Armenen hebben eeuwenlang onder het Ottomaanse bestuur in vrede en waardigheid geleefd zonder enige vorm van uitsluiting, vernedering, discriminatie en of racisme. Er waren zelfs Armeniers in het Turkse parlement vertegenwoordigd met veel zeggenschap. Pas toen Turkije werd bezet door verschillende imperialistische landen die ook zoveel leed en ellende in andere delen van de wereld hebben veroorzaakt en waarvan de negatieve gevolgen nog steeds te zien zijn, hebben Armeniers hun ware gezicht laten zien.

    Hele dorpen werden op een brute wijze uitgemoord. Turkse mensen werden levend gevild. Zwangere vrouwen werden opengereten en de ongeboren baby’s werden zonder enige vorm van genade afgeslacht. Ogen van mensen werden uitgehold. Vrouwen, ongeacht jong of oud werden verkracht. Kinderen werden levend in de ovens van de bakkers gegooid. Overal lagen verminkte en gesneden ledematen van mensen. En nog veel meer wrede en genadeloze, onmenselijke taferelen. Alleen omdat men Turks en Moslims was.

    Wie gaat hier tegen protesteren? Wie gaat hier rekenschap voor geven. Niet de Turken toch??? De Turkse bevolking is echt begripvol en lief tegenover andere mensen en vergeeft snel.

  5. Gadamer
    Geplaatst op 26 april 2011 om 11:30 am uur.

    @ Ismail

    I couldn’t agree more….agzina saglik.
    Ik vind dat er een dag moet komen om alle slachtoffers te herdenken en niet alleen de Armeense…

  6. Gadamer
    Geplaatst op 26 april 2011 om 11:33 am uur.

    Als je bij de Armeense douane op basis van je Turkse paspoort het land wilt betreden loop je het risico om opgepakt te worden! Hoeveel Turken leven er vandaag in Armenie? Geen 1! Hoeveel Armeniers leven er vandaag in Turkije?
    Meer dan genoeg!

  7. Hüseyin
    Geplaatst op 26 april 2011 om 11:47 am uur.

    Mensen waar maken jullie je druk om? Kijk naar de organisatoren en de bezoekers. Veelal Armenen, of links radicale ‘Turken’.

  8. Gadamer
    Geplaatst op 26 april 2011 om 12:45 pm uur.

    @ Huseyin

    yeter artik, haksiz yere suclaniyoruz…Het is tijd voor een tegenoffensief…;) Sus sus nereye kadar??

  9. zenelli
    Geplaatst op 27 april 2011 om 8:58 pm uur.

    mensen laat het rusten, lekker belangrijk of het nou echt is gebeurd of niet.
    als het moet doen we het toch nog een keer.

  10. peter edel
    Geplaatst op 28 april 2011 om 9:50 am uur.

    ‘als het moet doen we het toch nog een keer’ Meen je dat echt Zenelli?

  11. Gadamer
    Geplaatst op 28 april 2011 om 12:50 pm uur.

    @ Dhr. Edel

    niet alles serieus nemen…;)

  12. zara
    Geplaatst op 5 mei 2011 om 1:30 am uur.

    oh dus alles wat gadamer en ismail (niet met hoofdletters, omdat ik geen respect heb voor mensen die zo denken) hebben gezegd moeten we ook niet serieus nemen. Dat zullen we ook niet doen. want wat jullie allemaal zeggen klopt niet. Ik kan jullie de waarheid wel gaan vertellen, maar daar ga ik mijn tijd niet aan besteden, omdat jullie het donders goed weten en het alleen maar willen ontkennen. Gelukkig zijn er nog genoeg goede Turkse mensen. De waarheid is al boven water, maar er zijn mensen die doen net of hun neus bloedt. Maakt niet uit. DE ARMEENSE GENOCIDE ZAL ERKEND WORDEN! Face the truth, even if you do’t like it.

  13. Gadamer
    Geplaatst op 5 mei 2011 om 12:02 pm uur.

    @ zara

    kom eens met inhoudelijke argumenten dan zoals wij allemaal doen op deze site. Lees al mijn comments maar. Ik kan ook jan en alleman van alles en nog wat beschuldigen zonder dat ik er bewijs voor heb…kom dan met inhoudelijke argumenten…zo lang je dat niet kan heb je niets te zoeken op deze site en ga ergens anders janken.

  14. Trotse Armeen
    Geplaatst op 16 juni 2011 om 9:59 am uur.

    zenelli, dus na dit alles zeg je“ als het moet doen we het nog een keer? ik neuk je moeder bitch, wacht maar, op een dag zullen jullie Armenen smeken om genade, Blood wanths Blood vize hoeren

  15. Hüseyin
    Geplaatst op 16 juni 2011 om 2:27 pm uur.

    @Trotse Armeen

    Let op je woorden boy. Als het je niet aanstaat gaan we niet schelden. Je hebt recht op het geven van kritiek, maar dan wel gepast.

    Met betrekking tot je hoop: Dream on!! De AKP heeft voor de derde keer op rij, en met nog veel meer stemmen alweer de verkiezingen gewonnen. Begin eerst maar eens met het verbeteren van jullie beloofde land: Armenië.

    Ik wil je niet pijn doen, maar je opmerking over hoeren slaat nergens op. Dat je niet of nauwelijk in Turkije bent geweest is overduidelijk.

    Een rondje Istanbul, en dan Beyoglu of Laleli, of dichter bij huis in Trabzon, verdienen veel Armeense dames de kost met het oudste beroep van de wereld. Op zich niks mis mee. Ze verdienen de kost, omdat leven in Armenië onmogelijk is geworden. Ik noem het maar, omdat je er zo denigrerend over doet.

  16. murat
    Geplaatst op 17 juni 2011 om 1:48 am uur.

    huseyin Respect voor jou Helal olsun kardas !

  17. Armeen
    Geplaatst op 26 juli 2011 om 12:05 am uur.

    Gedamer:

    De reden dat er zoveel armenen in Turkije wonen is omdat ze daar altijd hebben gewoond dat is hun land ze hebben recht om daar te wonen maar turken hebben geen recht om een voet in armenie te zetten zonder erkenning van de GENOCIDE. Ja armenen hebben ook turken en kurden vermoord wat zou jij doen als je word aangevallen je vrouw en kinderen worden afgemaakt voor je ogen. En nog iemand zei dat armenen en turken altijd in vrede hebben gwoond zonder discriminatie nou dat is niet waar turken hebben altijd al armenen vermoord, en dat komt omdat Armenen slimmer zijn en turken jaloers ze konden er niet tegen dat Armenen met alles eerder waren, armenen waren mooier dan turken daarom namen ze onze armeense meisjes mee. En na dat alles zijn jullie zo zwak om niet eens de waarheid te erkennen. zwak vies volk zijn turken altijd al geweest. maar die dag komt dat groot armenie weer bestaat en turken onze voeten komen kussen!

  18. hazal
    Geplaatst op 26 juli 2011 om 12:30 pm uur.

    @armeen
    blijf verder dromen

  19. Armeen
    Geplaatst op 26 juli 2011 om 3:10 pm uur.

    😉

  20. Gadamer
    Geplaatst op 27 juli 2011 om 12:42 pm uur.

    Armeen

    leuk scenario maar goed Armenen zijn ook erg goed in het schrijven van scenario’s. Het blıjven vertellen van verhaaltjes terwijl er sprake is van tig wetenschappelijke onderzoeken zegt genoeg over jouw (non) intellectueel vermogen.

    Vraagje; als je zo trots bent op Armenie wat doe jij dan in Nederland en wat doen al die Armenen in Turkije? Wiens voeten kus jij?