di 17 oktober 2017, 13:28 uur

Turkse ex-premier Ecevit overleden

De Turkse ex-premier Bulent Ecevit is op 81-jarige leeftijd overleden. Dat meldt RTLNieuws. Ecevit lag al zes maanden in coma na een hersenbloeding. Ecevit gold als gematigd links en was een overtuigd voorstander van de scheiding tussen religie en staat. Hij was vijf keer premier van Turkije. In 1974 gaf hij opdracht tot de Turkse invasie in Noord-Cyprus.

In 1985 stapte Ecevit uit de linkse Republikeinse Volkspartij, de groep van Mustafa Kemal, de grondlegger van het moderne Turkije. Hij richtte toen samen met zijn vrouw Rahsan de Democratische Partij van Links (DSP) op.



Er zijn 13 reacties

  1. Yozgatli
    Geplaatst op 6 november 2006 om 3:30 am uur.

    Ebem Ecevit’i cok severdi. Kendisini Pazar gecesi kaybettik.
    Mekani cennet olsun…

  2. yep
    Geplaatst op 6 november 2006 om 4:58 am uur.

    hij had mafia relaties.

  3. Gokhan
    Geplaatst op 6 november 2006 om 6:32 am uur.

    not my politician..

    maar in elk geval veel sterkte toegewenst voor zijn naaste.

  4. erdogann
    Geplaatst op 6 november 2006 om 10:55 am uur.

    Mal sahibi mulk sahibi nerde bunun ilk sahibi
    mal da yalan mulk de yalan gel biraz da sen oyalan.

  5. politiek
    Geplaatst op 6 november 2006 om 12:06 pm uur.

    communist iste

  6. serdar
    Geplaatst op 6 november 2006 om 2:10 pm uur.

    als iemand met progeressief linkse ideen waarin vrijheid, gelijkheid en solidariteit natuurlijk als pilaren van links de belangrijkste zijn, moet ik zeggen dat hij door links in Turkije en zelfs gematigd links in Europa niet tot links werd gerekend. Allen in Turkse context misschien …maar dat is wat de militairen vonden hoe links wel mocht zijn en hoe links er uit moest zien…voor de rest was zijn partyij een van de meest kemalistische en Nationalistische partijen die Turkije ooit heeft gekend…niks links aan dus!

    een belangrijke man voor de moderne Turkse geschiedenis…

  7. Gülay
    Geplaatst op 6 november 2006 om 10:29 pm uur.

    Ik besta dankzij hem!
    Ik dank hem diep uit mijn hart.
    Gecondoleerd.

  8. Hilal
    Geplaatst op 7 november 2006 om 12:28 am uur.

    Butun vatandaslarin basi sagolsun buyur bir devlet yoneticilerincden birisini kaybetmek cok uzuntuluyum. Mekani cennet olsun!

    *lutfen bas sagligini tasdik edin ve olulerin arkasindan konusulmaz! Ayip ve gunah.

  9. pff
    Geplaatst op 7 november 2006 om 2:29 am uur.

    een hond, dat was hij, een hypocriete ongelovige communistische hond die de hielen likte van europa. opgeruimd staat netjes.

  10. erdogann
    Geplaatst op 7 november 2006 om 8:49 pm uur.

    tav. Gulay hanim,

    Hoezo besta je dankzij hem, leg het eens even uit.

    Bazi laflar Allahin agrina gider, buyuk konusma (als je tenminste moslim bent dan geloof je het wel)

    Diep vanuit je hart moet je Hem bedanken die ervoor zorgt dat jouw hart klopt zonder dat je daar benul van hebt.

    M.vr.gr.

  11. bos konunsunlara
    Geplaatst op 8 november 2006 om 1:02 am uur.

    millet baze kisiler cok otuyor…..
    olenin arkasindan allah rahmet eyle denilir ve herkesin dusuncelerine saygi duymamiz lazim ama baze kendini bilmez kisiler bos bos konusuyorlar…
    madem siz daha cok iyi biliyorsunuz gidin buyrun turkiyeyi kurtalir bari burda bos bos konuscaniza gidin bari birseye yararsinis ….

  12. bos konunsunlara
    Geplaatst op 8 november 2006 om 1:13 am uur.

    ne burda duruyorsunuz adam olun gidin turkiyeyi kurtarin ozaman, konusmak kolay ama yapmak zor demmeeee
    hond diyorsunuz bilmene diyorsunuz ayip beee
    madem cok iyi biliyorsunuz kendi vataninizda hond gibi olmayinnnn

  13. bos konunsunlara
    Geplaatst op 8 november 2006 om 1:18 am uur.

    meneer erdogan eger sen cok moslimsan?????

    sende allhtan rahmet dilersin olenin ardindan dus fazla otme ordann…

    hemde sana ne als iemand moslim is of niet insan olsunda yeter cunku cok musluman gorduk insanlik yoook