zo 25 juni 2017, 14:11 uur

Celstraffen in Turkse ‘staatsgreep’

GevangenisIn Turkije zijn celstraffen tot 20 jaar opgelegd aan verdachten in de Energekon-zaak. Er staan 275 mensen terecht op verdenking van het smeden van een complot om de regering omver te werpen. In 21 gevallen besloot de rechter tot vrijspraak. Het voorlezen van alle individuele vonnissen gaat nog wel even duren.

De 275 zouden lid zijn van een ondergronds ultranationalistisch netwerk. Sommigen zitten al vier jaar in voorarrest. Onder de verdachten zijn een oud-legerleider, andere hoge militairen, wetenschappers en journalisten. Zij zouden een staatsgreep hebben voorbereid om de AK-partij van premier Erdogan ten val te brengen.



Er zijn 11 reacties

  1. Amsterdammer
    Geplaatst op 6 augustus 2013 om 12:40 am uur.

    Wat een leider die Erdogan!!!!heerlijkkk,een kleine groepje die Turkije bespeelde zit nu achter slot en grendel

  2. Burcu
    Geplaatst op 6 augustus 2013 om 11:22 pm uur.

    Turkse regering laat zijn ware gezicht zien. Rechtsysteem en democratie onderuit! Corruptie ten top! Er komt een ommekeer…zeker weten!

    • Dekschip
      Geplaatst op 12 augustus 2013 om 1:50 am uur.

      Jij kent de tijd voor Erdogan blijkbaar niet..
      Jammer, scheelt een hoop argumenten..
      Ik zal er 1 opnoemen.. Voor Erdogan was de rente die Turkije aan het IMF betaalde 1 op 1.. Na Erdogan 0!

  3. hatice
    Geplaatst op 6 augustus 2013 om 11:24 pm uur.

    voor de rest van de wereld is het overduidelijk dat het hier gaat om een heksenjacht en om alles behalve een rechtssysteem binnen een functionerende democratie!

    de aanhangers van de AKP zijn wat dit Ergenekon gebeuren betreft net zo overtuigd blind gemaakt door destijds gewekte verwachtingen (waar zijn de straffen voor de duizenden dode koerden die der AKP had beloofd? de links bij deze al jaren geleden opgerakelde maffia zaken liepen tot de zaak susurluk, er zou schoon schip worden gemaakt met staat binnen staat) maar nu blijkt dat er met soms flinterdun bewijs alleen maar wordt afgerekend met vermeende tegenstanders van de AKP. zo krijgt een bewezen moordende crimineel in dit ergenekon gebeuren de helft van de staf die een schrijver krijgt voor het publiciren van een boek over samenzwering!

    helaas, in deze zaak zijn de aanhangers van Erdogan verblind door hun steun voor zijn partij. Zodanig verblind dat het voor het niet mogelijk is om het kaf van het koren te scheiden! OOk niet als het gaat om RECHT. stel je eens voor dat je zou moeten erkennen dat iemand misschien onterecht of om politieke redenen, met discutabel bewijs (nota bene toegegeven door de politie zelfs) wordt opgesloten voor de rest van je leven…nee, dat kan nooit. daar is de AKP veel te goed voor!

    • Burcu
      Geplaatst op 10 augustus 2013 om 8:06 pm uur.

      Helemaal mee eens!

  4. zim
    Geplaatst op 7 augustus 2013 om 12:35 pm uur.

    jarenlang werd Turkije arm en afhankelijk van westerse landen gehouden door dit soort figuren die niet eens Islamitisch zijn… daar is nu een einde aan gekomen, nog niet helemaal maar het gaat de goede kant op…. de kafir Turkler krijgen het steeds heter onder hun voeten en je ziet hun stuiptrekkingen zoals plunderende demonstraties gestuurd door westerlingen…. nog effe al die ratten worden terug gestuurd naar hun riool waar ze horen..

    • Burcu
      Geplaatst op 10 augustus 2013 om 8:07 pm uur.

      Je woont zeker in NL?

  5. anq
    Geplaatst op 7 augustus 2013 om 5:44 pm uur.

    @Hatice,

    lijkt me dat de wereld behoorlijk blind is voor wat er in het echt in Turkije gebeurd.
    Of … dat het een aantal landen goed uitkomt deze situatie met democratisch gekozen dictator.

    Als iemand een klein beetje verstand heeft moeten ze zien dat de AKP alles wat Turkije is kapot maakt en minstens zo erg is dat veel buitenlandse turken dit allemaal goedkeuren en nog veel erger het ondersteunen uit naam van Allah.

    Misschien moet er iemand maar eens vertellen dat die 70 ( of hoeveel waren het er ?) maagden een fabeltje is en dat je gewoon een leven moet hebben op de planeet aarde in wat ooit een van de allermooiste landen van de wereld , Turkije dus, was.

    • Burcu
      Geplaatst op 10 augustus 2013 om 8:07 pm uur.

      Klopt helemaal!

  6. Amsterdammer
    Geplaatst op 9 augustus 2013 om 1:10 am uur.

    Ik slaap er dus echt niet minder lekker door,heerlijk voor ze

  7. wern
    Geplaatst op 13 augustus 2013 om 4:02 pm uur.

    Het westen in blind en geloof alles wat die islamist Erdogan zegt. De Nederlandse politiek durf niets te zeggen logish eigelijk, kijk maar eens hoeveel Turkse mensen er in Nederland wonen. Die samen toch een zeteltje of 12 waard zijn.
    Jammer dat het zo loopt in Turkije. Alle vrijheden die die mensen hebben worden langzamerhand weggenomen en ze hebben het niet eens in de gaten.Erst de rechterlijke macht die wordt geinfiltreed met AKP leden, dan de polituie die volledig in handen is van de extreem islamist Fethullah Gülen. En dan nu de strijdkrachten waarvan honderden generaals en andere hooggeplatse militairten worden vastgezet zonder enoige vrom van bewijs. Jammer jammer jammer. Toch maar stilletje hopen dat de e strtijdkrachten ingrijpen en het seculiere karakter van de Turkse republiek redden.