Consumentenvertrouwen in Turkije afgenomen in november

0

consumentenvertrouwen-images

Istanbul – Het Turkse bureau voor statistiek (TUÏK) heeft cijfers bekend gemaakt over het consumentenvertrouwen in november.

Na de verkiezingen van vorig jaar november steeg het consumentenvertrouwen tot 77 procent. Tegen juni van dit jaar was het teruggelopen tot 69,4 procent, en nam nog verder af in de dramatische maand juli, waarin een mislukte staatsgreep plaatsvond. Het daalde toen tot 67 procent.

Hoewel de toename van leningen en de industrieproductie in augustus stagneerde, nam het consumentenvertrouwen die maand met 11 procent toe. In de daarop volgende twee maanden bleef het vertrouwen onder de consument vrijwel stabiel, maar in november kwam het wederom tot een daling, met 6,9 procent ten opzichte van de voorgaande maand. Het cijfer staat volgens TUÏK nu op 68,9 procent.

De verwachting onder het publiek dat er gespaard kan worden daalde eveneens. In oktober lag dat cijfer nog op 23,27 procent, maar in november werd dat 20,33 procent.

Verder is de verwachting op werkloosheid toegenomen. Het cijfer over vertrouwen in de werkgelegenheid liep sinds oktober met 7,6 procent terug en staat nu op 71,3 procent.

Een soortgelijk beeld bestaat over de financiële verwachtingen van huishoudens. Die liep met 5,4 procent terug naar 89,01 procent.

Het algemene vertrouwen in de economie werd vergeleken met oktober met 6,5 procent minder en staat nu op 95,06 procent.

Volgens de econoom Deniz Cicek van Finansbank volgt het teruggelopen vertrouwen onder de consument in de eerste plaats uit het waardeverlies van de Turkse Lira. Cicek verwacht dat het consumentenvertrouwen verder af zal nemen naarmate de devaluatie van de lira meer tot uiting komt in prijsstijgingen.

Istanbul/Peter Edel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here