di 25 april 2017, 08:33 uur

Het referendum, de uitslag (UPDATE)

Voorlopige uitslag (lokale tijd).

Ja Nee

18.15 57,5% 42,5%

18.30 55,5% 44,5%

18.45 54,1% 45,8%

19.00 53,1% 46,9%

19.15 52,4% 47,6%

19.30 51,8% 48,2%

19.45 51,5% 48,5%

20.00 51,4% 48,6%

20.15 51,3% 48,7%

Met meer dan 97 procent getelde stemmen moet het raar lopen wil het nog nee worden. Turksnieuws verwachtte niet anders, want gezien de mediacontrole door de regering en de noodtoestand is het nooit een gelijke strijd geweest. In die zin is 51,3 procent ja voor Erdogan strikt genomen een slecht resultaat. Hij zal daar echter niet om malen. Het resultaat zal voor hem voorop staan. En dat resultaat is dat Turkije een presidentieel systeem ‘a la Turca’ krijgt. De 48,7 procent nee-stemmers wensen we veel sterkte. Binnenkort gaan we analyseren.



Er zijn 17 reacties

  1. AKP
    Geplaatst op 16 april 2017 om 9:08 pm uur.

    Zuurpruim.
    Wees eens een sportieve en volwassen democraat en feliciteer de winnaar. Doe normaal.

    • Tan
      Geplaatst op 18 april 2017 om 6:16 pm uur.

      Winnaar, daar zeg je het al!
      Straks kan hij niet vervolgd worden.

  2. Izmir
    Geplaatst op 17 april 2017 om 4:23 pm uur.

    tuurlijk joh we zullen de akp nazis en zijn hitler feliciteren. De bevolking van Turkije is nog nooit zo dichtbij een oorlog geweest en we moeten jullie feliciteren? Als Turkije uitelkaar valt en de kustplaatsen met Istanbul en Tracie erbij een nieuw land gaat vormen. Zullen jullie de akp nazis compleet geisoleerd raken. Men haat jullie in Turkije en in Nederland. Extreem gelovige idioten! Nooit zullen jullie mijn respect krijgen. Verraders jullie zijn geen Turken!

  3. Izmir
    Geplaatst op 17 april 2017 om 4:26 pm uur.

    Een muur om jullie heen in Turkije en alle ako stemmers erheen schoppen. Wij de ware Turken en vaderlandslievenden zullen wel de interactie met het westen onderhouden. Jullie kunnen een nieuwe Afghanistan gaan vormen hypocriete bastaards!!

  4. Izmir
    Geplaatst op 17 april 2017 om 4:28 pm uur.

    Maar ook echt als Turkije uitelkaar valt. Alle Akp stemmers oprotten naar Turafghanistan 2.0. We zullen jullie uit de kustplaatsen verdrijven. Ja het zal bloedig worden.

  5. Izmir
    Geplaatst op 17 april 2017 om 4:31 pm uur.

    Wat waren wij ook alweer de nee stemmers? Gelijk aan terroristen, ongelovigen, christenoverlopers? Jullie gaan hier zo een spijt van krijgen. Vuilbroed dat jullie zijn familliehuwelijk inteelt mensen bah ik kots over jullie nepturken.

  6. Izmir
    Geplaatst op 17 april 2017 om 4:37 pm uur.

    ok ok dus erdogan zal viir de zoveelste keer stabiliteit brengen. waar heb ik dat eerder gehoord. Dus de eerstvolgende jeer als het misgaat. Wie gaan jullie dan de schuld geven. De Noren?!

  7. Izmir
    Geplaatst op 17 april 2017 om 4:39 pm uur.

    Khaddafi en Saddam waren ook absolute leiders met een parlement. Presidentieel dictator systeem of hoe je het ool wil noemen.

  8. PKA
    Geplaatst op 17 april 2017 om 5:21 pm uur.

    Erdogan aanhanger zeker in het veilige Nederland? Democratisch gekozen? Denk je dat echt? Ik ben 59 keer in Turkije geweest en was er in maart voor de zestigste keer. Flink veranderd daar. Mensen zijn bang en zelf kun je ook beter niet het hart op de tong hebben. De Euro Turken hebben hun neven en nichten met een hoop ellende opgezadeld.

  9. Kees
    Geplaatst op 17 april 2017 om 5:43 pm uur.

    De winnaar feliciteren? Voor wat? Voor een valse, uit belastinggeld gefinancierde campagne, schandelijke verdachtmakingen en een gemanipuleerd ‘referendum’? In een normaal land met een functionerende democratie zou het geen 51 tegen 49 zijn geweest, maar hooguit 40 tegen 60.
    .
    De winnaar feliciteren? Felicitaties voor dezelfde man die eerder zei: ‘Democratie is slechts de trein die wij nemen tot we op onze bestemming zijn aangekomen.’
    .
    Waar een winnaar is zijn ook verliezers. Een volk dat voor tyrannen zwicht heeft meer dan voor lijf en goed te vrezen. Dan dooft het licht….

  10. Pascal
    Geplaatst op 18 april 2017 om 8:09 am uur.

    Hey AKP,

    We leven in een vrij land. In een brij land is alleen plaats voor democratie en broje meningsuiting. Wie dat niet aanvaard gaat maar in Turkije met de rechten van dat land. Ook geen inkomen en pensioen zoals in Europa!
    Mvg

  11. Pascal
    Geplaatst op 18 april 2017 om 8:16 am uur.

    Hey AKP,

    We leven in een vrij land. In een vrij land is alleen plaats voor democratie en vrije meningsuiting. Wie dat niet aanvaard gaat maar in Turkije wonen met de rechten van dat land. Ook geen inkomen en pensioen zoals in Europa!
    Mvg

  12. Maho
    Geplaatst op 19 april 2017 om 6:28 pm uur.

    eeeh… doet het pijn?

    • Izmir
      Geplaatst op 19 april 2017 om 8:11 pm uur.

      Het gaat pijn doen bij de mensen wonend in Turkije. Verradelijke fascisten!

    • DENK
      Geplaatst op 19 april 2017 om 10:17 pm uur.

      Vooral Izmir heeft last van z’n kont geloof ik.
      Die Vele Ja stemmen kon hij niet aan.

  13. Izmir
    Geplaatst op 19 april 2017 om 8:13 pm uur.

    Als jullie mannen zijn verhuizen jullie voorgoed naar Turkije

  14. Izmir
    Geplaatst op 20 april 2017 om 3:33 pm uur.

    Na de splitsing van Turkije gaan we alle Akfeto lui pijn doen.