di 23 mei 2017, 18:51 uur

Turkije blokkeert Twitter

twitrTurkije heeft Twitter door de rechter laten blokkeren na klachten van gebruikers over schending van de privacy. Dat heeft de Turkse telecomwaakhond BTK bevestigd meldt de NOS. Wie die gebruikers zijn en op welke manier hun privacy werd geschonden, is niet duidelijk. Turkije had Twitter eerder gevraagd om bepaalde tweets te verwijderen maar dat is niet gebeurd. De berichtendienst is nu niet meer toegankelijk.

De meeste gebruikers krijgen een melding te zien waarin wordt verwezen naar de rechterlijke uitspraak. Hoe lang de blokkade duurt, is onduidelijk. Twitter heeft naar schatting 10 miljoen gebruikers in Turkije.

Facebook en YouTube
Premier Erdogan dreigde eerder om ook Facebook en YouTube aan te pakken, maar een hoge functionaris zei tegen persbureau Reuters dat daarvan geen sprake is. “De rechterlijke uitspraak betreft alleen Twitter en geen andere social media.”

EU ‘zeer bezorgd’
Op Twitter stelt Štefan Füle, commissaris van de Europese Unie voor Uitbreiding, dat de mogelijkheid om vrij te communiceren een fundamentele waarde is binnen de EU. Hij is dan ook zeer verontrust door de blokkade. Ook Europees commissaris voor Digitale agenda Neelie Kroes veroordeelde de blokkering al op Twitter:



Er zijn 22 reacties

  1. wim
    Geplaatst op 21 maart 2014 om 10:15 am uur.

    Turkish users: you can send Tweets using SMS. Avea and Vodafone text START to 2444. Turkcell text START to 2555.

  2. alper
    Geplaatst op 21 maart 2014 om 10:50 am uur.

    dat werd tijd. Turken kunnen twitter niet op de normale manier gebruiken. Er werden leugens gepost. Opgeroepen om te vernielen. Tapes komen en gaan. Dus Erdogan heeft het goed gedaan. Ik hoop dat deze democratisch gekozen grote leider een lang leven heeft. We love you !!

    Een aantal turkse anti-turken of buitenlandse hanglangers zullen nu een andere manier moeten zoeken om hun ophitsende leugens te verspreiden. ha ha ha

  3. Alog
    Geplaatst op 21 maart 2014 om 11:47 am uur.

    Grappig, alper dat bewijst hoe zwak je leider is. Mensen de mond snoeren is het lafste wat je kunt doen. Als iets niet waar is dan onderbouw je met tegen argumenten dat het niet waar is en ga je niet een heel medium blokkeren hahaha.. ze kunnen niet met tegen argumenten komen hahahahaha

    Feit dat je er zo 100% achter staat geeft ook aan dat je ook een laf wezen bent. hahahahaha zielenpoot

  4. Gastarbeider
    Geplaatst op 21 maart 2014 om 6:18 pm uur.

    Twitter is niet machtiger dan de turkse staat begrepen alog?of ze luisteren naar erdogan of ze gaan oprotten begrepen pipo de clown

    • alper
      Geplaatst op 21 maart 2014 om 8:29 pm uur.

      zo is dat..

  5. Alog
    Geplaatst op 21 maart 2014 om 7:16 pm uur.

    Hoi Gastarbeider….hier Pipo… hahahahaha je oppermachtige leider verbiedt Twitter terwijl de Turkse president Abdullah Gül het onacceptabel vindt dat Twitter in Turkije is geblokkeerd… hahahaha alleen maar lol daar met erdogan, m’n collega clown…. hahahah

  6. peter edel
    Geplaatst op 22 maart 2014 om 9:54 am uur.

    Wat een lachertje. Het lijkt nu zelfs of in Turkije meer van twitter gebruik wordt gemaakt dan ooit tevoren. Erdogan zal iets anders moeten bedenken om zich tegen die ene catastrofale onthulling te beschermen waar hij zo bang voor is.

  7. Izmirli
    Geplaatst op 22 maart 2014 om 11:42 am uur.

    Kan niet wachten.

  8. wim
    Geplaatst op 22 maart 2014 om 2:38 pm uur.

    Turkije is koploper in gebruik van Twitter qua percentage. Zelfs Nederland komt daar niet boven.
    Ooit heeft Zuid-Amerika d.nm.v. onderwijs DE ACHTERSTAND leren herkennen en ooit zal Twitter inderdaad woorden aangemerkt al “het middel” om dialogen op gang te brengen.
    Turkish users: you can send Tweets using SMS. Avea and Vodafone text START to 2444. Turkcell text START to 2555.

  9. Gastarbeider
    Geplaatst op 23 maart 2014 om 3:25 pm uur.

    Jullie volgen de turkse tv niet volgens mij!twitter heeft al gezegd de aotoriteiten van turkije te respecteren alog de clown!down ze gaan allemaal op de knien voor erdogan!kijken jullie geen tv ofzo?volgen jullie yigit bulut niet ofzo?kijk is naar de bijenkomsten voor erdogan in izmir ankara istanbul man!deze man gaat iederen kapotmaken!mensen doen stoer op twitter schelden ieddogan,zijn vrouw,dochter uit en dan zeggen ze wij hebben niks gezegd,zoals ibrahim tatlises het zei vandaag,het lijkt wel of de gangsters zijn toegenomen sinds twitter is ontstaan maar als ze worden achternagezeten door erdogan zeggen ze wij hebben niks gezegd,wanna by gangsters,als je in nl dreigt rutte te vermoorden via twittr ben je paar uur later opgehaald,ooooh wacht even nl was oke toch?erdogan heeft gezegd dat iedereen op de aarde zal merken dat turkije machtig is,word maar geeeekkkkk akp en islam haterssss

    • Izmir
      Geplaatst op 11 april 2014 om 8:00 pm uur.

      Wat een mongool ben jij zeg. Ik bedoel iemand met down!

      • Izmir
        Geplaatst op 12 april 2014 om 1:03 pm uur.

        De meeste Turkse mensen die ik ken en alleen maar satteliet tv kijken dont know what the fuck is going on inNederland en in de rest van de wereld. Sinds erdogan de hele turkse media onder zijn duim heeft is het alleen maar erger geworden. We saboteren zo de toekomst van onze kinderen door ze alleen maar Turk tv te laten kijken. De meesten van ons zullen niet meer terugkeren naar Turkije. We moeten ons richten op Nederland en het Westen Turkije is niet onze toekomst. Word wakker allemaal. Stop het sabotteren van de jeugd. Laten wij niet dezelfde fout maken als de eerst

        • Izmir
          Geplaatst op 12 april 2014 om 1:04 pm uur.

          Als de eerste generatie! Wij zijn Nederlanders!! Ook als fascisten zoals Akp of de Pvv het niet willen!!

          • Izmir
            Geplaatst op 12 april 2014 om 1:06 pm uur.

            Nederland olee olee en Izmir!!

      • wim
        Geplaatst op 12 april 2014 om 9:30 pm uur.

        Izmir mensen met syndr.Down zijn bijzonder lief en dat is toch niet wat jij bedoelde!?
        Jij bedoeld toch aan te geven dat Amsterdammer-Gastarbeider een figuur is die hersenloos reageert op alles wat er gebeurd en zeer vrouwonvriendelijk is! Sterker nog – hij geeft aan dat hij een goede moslim is terwijl hij alles doet en zegt hetgeen een goed mens niet zou doen.

  10. Direno
    Geplaatst op 24 maart 2014 om 12:57 pm uur.

    Erdogan is en blijft een
    Anti democraat en een Schizofreen .
    En schendt mensen rechten op grote schaal
    Erdogan is precies het zelfde als berlusconi ,
    Hij is zo vaak betrapt op bestelen van z’n eigen volk
    En net voor hij gaat veroordeeld worden ,
    Verander hij van wet,tot zijn eigen baat 😉

    • Wim
      Geplaatst op 31 maart 2014 om 8:13 pm uur.

      beste Direno troost je. “al is de leugen nog zo snel -dewaarheid achterhaald hem wel! Erdo krijg nog wel zijn loon!

      • Burcu
        Geplaatst op 3 april 2014 om 9:55 pm uur.

        Zeker weten!

        • alper
          Geplaatst op 4 april 2014 om 12:33 pm uur.

          ha ha ha, kneusjes.

          Keer op keer kondigen jullie de ondergang van Erdogan, hij komt weer keer op keer als nog sterker uit de verkiezingen.

          • Burcu
            Geplaatst op 9 april 2014 om 9:40 pm uur.

            Wie het laatst lacht…

  11. Izmir
    Geplaatst op 12 april 2014 om 1:19 pm uur.

    Mensen die zeggen dat de chp, seculieren of Ataturk. De conserfatieve achterlijken onderdrukten( wat niet slecht is) lullen uit hun nek. Achterlijkheid heeft bij jullie de bovenhand wederom gekregen. Ataturk heeft jullie integendeel teveel vrijheid gegeven. Jullie zijn wel altijd jaloers febleven op de modernen omdat jullie onze leefstijl niet hebben kunnen overnemen en zijn blijven steken in achterlijke gewoonten zoals famillie huwelijk, bloedwraak etc etc. Weet dit wij seculieren kunnen jullie spelletje beter meespelen dan jullie de onze. Een slimme kan dom doen maar een domme niet slim . Ik was moslim en kan mij nig steeds voordoen alsof. Ba gezipark is het gedaan met mijn geloof. Ik zeg tegen alle achterlijke idioten(akp en fetullah aanhang)