zo 28 mei 2017, 08:37 uur

Felle kritiek Amnesty op Turkije

amnesty.internationalDe Turkse autoriteiten hebben zich rond de protesten van deze zomer op grote schaal schuldig gemaakt aan mensenrechtenschendingen. Dat concludeert Amnesty International meldt de NOS. De mensenrechtenorganisatie zegt dat er zeker drie doden vielen door excessief geweld van de politie.

Amnesty zegt dat meer dan 8000 demonstranten gewond raakten door politiekogels, traangas, waterkanonnen, rubberkogels en stokslagen. Zeker één demonstrant zou zijn doodgeslagen door agenten. Agenten schoten doelbewust met rubberkogels op het bovenlichaam van betogers of op hun gezicht en traangasgranaten werden soms in woongebouwen gegooid, zegt Amnesty. Ook werden chemische stoffen toegevoegd aan het water van waterkanonnen en werden vrouwelijke betogers aangerand en misbruikt.

De Turkse regering moet leren omgaan met tegenspraak op straat, concludeert Amnesty. De organisatie roept landen op geen traangas en rubberkogels meer te verkopen aan Ankara.(Bron: NOS.nl)



Er zijn 31 reacties

  1. alper
    Geplaatst op 2 oktober 2013 om 1:58 pm uur.

    De politie had veel harder op moeten treden tegen die communisten. Demonstreren betekent in hun ogen alles kort en klein slaan. Zoveel mogelijk eigendommen vernielen. Is dat vreedzaam demonstreren. En elke keer met de communistische vlaggen lopen. Misselijkmakend gedrag.Oppakken. Keihard optreden. Strafkampen oprichten, verplicht afkicken.. etc.
    Een eiland van de grieken kopen. Alle linkse tuig op dat eiland zetten en zeggen dat ze nu vreedzaam mogen demonstreen. Is iedereen van dit gezwel af.

    En.. Amnesty.. ach we weten allemaal dat ze nooit onpartijdig zullen zijn. Dus, ik ga hier geen woord aan vuil maken.

    • Yusuf
      Geplaatst op 4 oktober 2013 om 2:17 am uur.

      zo is dat!

    • Bilge
      Geplaatst op 5 oktober 2013 om 5:39 pm uur.

      @alper, Komünist ha? Je denkt zeker dat je wat bent. Volgens mij ben je een Erdogan aanhanger. Erdogan is binnenkort verdwenen en wordt Turkije weer vrij van “geri kafali YOBAZLAR”.

      • Alper
        Geplaatst op 6 oktober 2013 om 10:29 pm uur.

        Door de geri kafali yobazlar heeft Turkije 60 jaar stilgestaan in de vooruitgang. Ga je geschiedenis leren, jochie of meisje.Door de AKP telt Turkije weer mee. Ook al willen de komunisten dit niet. Alle prognoses laten zien dat de AKP nog meer stemmen gaat krijgen tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ik ben inderdaad een sympatisant van de grootste vooruitstrevende partij van Turkije. Ga jij maar stenen gooien loser!!

      • Sam
        Geplaatst op 15 oktober 2013 om 7:34 pm uur.

        Precies , vrij van de koerdenkoppen.
        A lper heeft groot gelijk.

        journalisten hadden een week van ten voeren
        Alle hotels in de omgeving volgeboekt!

        Dus ze wisten wat er ging gebeuren.
        Hoe kan dat? Ik weet dat jij dit niet zal begrijpen.

        Dus, weg met dat tuig!
        erdogan was niet mijn favoriet in het begin,maar nu mag hij van mij nog wel 10 jaar
        Blijven.

        • Sam
          Geplaatst op 16 oktober 2013 om 7:28 pm uur.

          Een slimme lezer had natuurlijk allang
          Begrepen dat ik GAZI PARK bedoel.

          • anw
            Geplaatst op 20 oktober 2013 om 1:25 am uur.

            Een slimme lezer had ook begrepen dat jij een idioot bent .

          • Yusuf
            Geplaatst op 27 oktober 2013 om 10:36 am uur.

            @ANW
            Jij bent nog ergere idioot…

  2. Murat
    Geplaatst op 3 oktober 2013 om 9:37 am uur.

    Wanneer gaat die Amnesty International nou echt doen wat het moet doen?

    Waarom hoor je ze nooit over Syrie of over Egypte?

  3. alper
    Geplaatst op 3 oktober 2013 om 10:38 am uur.

    waarom hoor je ze nooit over Nederland. OOooo, oeps , vergeten.. nederland is een perfect land, waar geen racisme is ..

  4. Alog
    Geplaatst op 3 oktober 2013 om 11:30 am uur.

    Belachelijk, al die Turken die gaan roepen “ja maar kijk, zij doen het ook” – echt typische reacties als je erop wordt gewezen hoe slecht het gaat in je land. Wees een man en zeg dan dan “ja het gaat niet goed – hier moet wat aan gebeuren..” kinderachtig

    • alper
      Geplaatst op 3 oktober 2013 om 2:01 pm uur.

      ook al gaat het goed in TR, er zullen altijd mensen zijn die toch gaan zoeken naar negatieve propaganda als het over Turkije gaat. Nogmaals: het gaat heeeeeel goed met Turkije. Ben je hier niet mee eens, ga verhuizen naar Noord Korea ha ha ha

    • Burcu
      Geplaatst op 3 oktober 2013 om 9:34 pm uur.

      Helemaal mee eens.

    • Yusuf
      Geplaatst op 4 oktober 2013 om 2:21 am uur.

      Alleen maar wijzen is ook maar goed voor jou…Nederland is ook niet even geweldig als jij vermoed…AIVD die hun spion weg gooit als een scheermes en vervolgens gaan dreigen..

      Trouwens de meeste journalisten die in Turkije vast zitten zijn degene die haat, leugens en propaganda verspreiden, zorgen voor geweld en alleen maar meer botsingen…die meeste journalisten zijn pkk aanhangers of communisten die gewoon huidige Turkije graag in chaos laten verkeren tussen de moslims en seculieren…allemaal voor hun eigen belang…dus van mij mogen die mensen voor een lange tijd opgesloten worden, gevaar voor hun eigen en voor het maatschappij…

  5. Burcu
    Geplaatst op 3 oktober 2013 om 9:33 pm uur.

    Schandalig wat er gebeurd is en zielige reacties van de rechtse partij-aanhangers! Je moet echt wel oogkleppen op hebben!

  6. alper
    Geplaatst op 4 oktober 2013 om 9:33 am uur.

    In Turkije zijn weinig echte journalisten die onpartijdig nieuws brengen. Ze zijn of lid van een vage organistatie of hangen een ideologie aan die marxistisch is. Het is dus onmogelijk dat deze journalisten echt nieuws publiceren. De huidige regeling gooit deze foute journalisten in de bak. Zo hoort het ook te gaan. Deze mensen denken dat ze alles kunnen schrijven wat ze willen. Ook al zijn het leugens. Dit is in een rechtsstaat niet mogelijk.

    • anw
      Geplaatst op 20 oktober 2013 om 1:28 am uur.

      In Turkije kunnen er geen journalisten zijn die onpartijdig nieuws brengen aangezien AKP alle t.v. kanalen in bezit heeft en daarnaast nog de grote kranten. De journalisten die ze niet direct in bezit hebben zitten in de gevangenis waar ze net zolang gemarteld worden totdat ze aan de AKP kant gaan staan. Lukt dat dan nog niet dan wordt de familie bedreigt.

  7. wim
    Geplaatst op 4 oktober 2013 om 2:52 pm uur.

    n Nederland zijn er een paar echte onfatsoenlijke Turkse Nederlanders die ongenuanceerde uitlatingen doen. Ze zijn of lid van een foute organistatie en hangen een ideologie aan die fascistisch is. Het is dus onmogelijk dat deze malloten echt fatsoenlijke bijdrages publiceren. Onze overheid geeft deze foute buitenlanders veel ruimte. Zo hoort het ook te gaan in een democratie. Deze mensen denken overigens dat ze alles kunnen schrijven wat ze willen. Ook al zijn het verzinsels en leugens. Echter, in onze rechtsstaat is het wel mogelijk maar deze worden uiteraard wel herkend door de intelligente lezer.

    • Alper
      Geplaatst op 4 oktober 2013 om 3:47 pm uur.

      Precies, de foute nep journalisten of columnisten die denken dat ze alles weten worden door de intelligente lezer gelijk herkend.
      Je hoeft kritiek te uiten hier en je wordt gelijk voor fascist uitgemaakt. Wie bepaalt wie fout is, jij. Omdat veel turkse nederlanders de negatieve houding van de jaloerse nederlanders afkeuren zijn dan “fout”bezig. Ga jij maar lekker op Wilders stemmen. Ik en veeeel turken komen op voor “onze” turkije. Wij zijn tenminste trots op onze vaderland die wij misschien alleen van de vakantie s kennen. Ga jij maar met je linkse schapen denken hoe jullie het beste meer schade kunnen aanrichten aan turkse eigendommen.

      • Alper
        Geplaatst op 4 oktober 2013 om 3:51 pm uur.

        Als jij vindt dat de AKP fascistisch is dan ben je wel een van de weinigen. Veeel turken denken daar anders over. Zijn zij “fout” bezig. Hoe kan het nou dat 50 procent van de kiezers “fout” bezig zijn. Zijn zij nou ziek. en.. alleen een kleine minderheid is kerngezond en heeft heel veel energie. Zo veel zelfs dat ze eigendommen van anderen vernielen.

        • anw
          Geplaatst op 20 oktober 2013 om 1:32 am uur.

          Als jij zoveel verstand heb als jij hier beweerd dat je hebt Alper dan moet je er toch makkelijk achter kunnen komen dat het merendeel van de stemen van de AKP gekocht zijn in welke vorm dan ook. Er zijn o.a stemmen van overleden mensen in de verkiezing meegenomen. Ik weet dat er ook stemmen van mensen die eigenlijk niet mochten stemmen omdat ze in het buitenland wonen zijn meegenomen. Jou vriend Erdogan is niks beters dan die oude oostenrijkse korporaal of menige legerleider in zuid-amerika.

      • Wim
        Geplaatst op 4 oktober 2013 om 10:33 pm uur.

        Kritiek ontvangen en tegelijkertijd respecteren is onderdeel van democratisch handelen hetgeen jij helaas niet heb begrepen.

        • Alper
          Geplaatst op 5 oktober 2013 om 3:19 pm uur.

          Kijk even in de spiegel voordat je anderen veroortdeelt. Uit zo veel kritiek als je wilt over Turkije. Ik hoef je kritiek niet over te nemen. Ik kom met tegenargumenten. Dit is democratie. Ik weet niet wat jij onder democratie verstaat maar democratie is niet datgene wat het westen interpreteert. Dit is typisch de westerse grootheidswaanzin. Hier zullen jullie nooit vanaf komen. Als jij kritiek levert is het democratie. Als moslims dit doen is het terrorisme. Just look at the mirror dude.

          • wim
            Geplaatst op 7 oktober 2013 om 11:26 am uur.

            Zo joh! Jij bent lekker snel op je kleine pikkie getrapt! Overigens heb ik geen argumenten gezien maar wel conclusies die je mij toedicht en ik niet heb getrokken. Kortom beste Alper jij bent wel erg kort door de bocht in je uitlatingen en je krijgt hier niet enige sympathie door kan ik je vertellen. Je heb mij niet kunnen betrappen op het veroordelen van mijn moslimvrienden maar wel mijn kritiek op een paar, waar jij overigens lijkt bij te horen, de zg Turken die en hun landgenoten en de Nederlander en alles wat anders denkt voor rotte vis uitmaakt. Vind je het dan gek dat er aan jouw intenties stevig wordt getwijfeld. Indien er, zoals jij zegt 50% voor iets is wil dat nog niet zeggen dat dat de waarheid is. Indien de minderheid iets beweerd wil dat niet zeggen dat dat een leugen is. En dan tot slot beste Alper zou ik het waarderen dat je het fatsoen hebt om op normale wijze iemand te antwoorden. Dat geeft de discussie meer waarde. ik vind het jammer dat ik je zo direct heb moeten aanspreken.

          • Sam
            Geplaatst op 15 oktober 2013 om 7:45 pm uur.

            laat je niet op de kast jagen door WIM.

            Zo gauw we iets over wim zeggen of opmerken worden we geconfronteerd met wetjes welke hij zelf heeft opgesteld.

    • Sam
      Geplaatst op 15 oktober 2013 om 7:40 pm uur.

      laat me niet lachen WIM!
      Ik mag niet eens elke boek lezen die ik maar wil.

      Maar toch al lekker gelezen heb WIMPY!!

      Vrijheid van mening uiting???

      • anw
        Geplaatst op 20 oktober 2013 om 1:36 am uur.

        Vrijheid van meningsuiting geld alleen als je ook iets zinnigs te uiten hebt. En dat hebben jij en je achtergebleven vriendje Alper beiden absoluut niet. Dus kijk eerst iets verder dan de propaganda t.v. kanalen , kranten en websites die voor idioten als jullie zijn voorbereidt door Erdogan en zijn kliek voordat je allerlei geblaat de wereld inslingerd.

  8. hatice
    Geplaatst op 10 oktober 2013 om 11:07 pm uur.

    daar waar iedereen onderschrijft dat amnesty juist blijft bestaan bij gratie van haar professionele onpartijdigheid, zie je natuurlijk in landen waar de mensenrechten al naar gelang de politiek worden behandeld dat mensen kritiek hebben op amnesty international

  9. anw
    Geplaatst op 13 oktober 2013 om 2:14 pm uur.

    Amnesty schreeuwt veel maar daden ho maar.
    Ze hadden in het huidige Turkije allang op moeten treden,maar dat is lastig omdat de AKP iedereen die hen op welk gebied maar tegenzit zonder proces of met vreemde bewijzen in de gevangenis gooit of buitenlanders voor eeuwig verbant.

    In Nederland heb je een achterlijk gebleven groep met mensen als Alper die maar met propaganda voor hun grote leider blijven rondstrooien onder het mom van in Nederland is het democratie en mag je alles zeggen.
    Maar als je iets over het moslim gebeuren zegt dan is de wereld te klein.

    Wordt echt tijd dat ze zulke mensen nagaan , paspoort afpakken en enkeltje turkse rimboe geven waar hun voorvaderen vandaan gekomen zijn en waar het zogenaamd zo geweldig gaat.

    • Sam
      Geplaatst op 15 oktober 2013 om 7:53 pm uur.

      haha, is weer een opmerking van….. Ik weet niet hoe
      Ik (ANW dus ) moet antwoorden en dus ga ik maar beledigen. Iets waar jij heel goed in bent.

      En … Rimboe is er niet in Turkije even als kamelen.
      Ik zal je maar voor zijn.

      Algemene kennis heet dat.
      Maar …..geeft niet hoor.

      Jij denkt zeker dat iedereen zn paspoort als jij hebt.

      • anw
        Geplaatst op 20 oktober 2013 om 1:50 am uur.

        Sam volgens mij weet jij het verschil niet tussen beledigen en waarheid. Ik weet dat het lastig is om toe te geven dat er in Turkije meerdere gebieden zijn met groeperingen waar het opleidingsniveau niet al te hoog is en waar jij en Alper’s voorvaderen helaas bijhoren. Praten/typen als de spreekwoordelijke kip zonder kop op de commando’s van de propaganda van de AKP en de 90 — (min min min) IQ aanhangers. Als zowel jij Sam en Alper ook maar enige vorm van wijsheid in bezit hadden dan zouden jullie toch voorzichting toe moeten geven dat jullie wel een heel fout regiem aanhangen. 😉