zo 28 mei 2017, 08:39 uur

Onrust in de Turkse stad Istanbul

protest.juniAl enkele dagen is het in de Turkse stad Istanbul onrustig en zijn er zware incidenten tussen betogers en de politie. De directe aanleiding voor de protesten was de geplande heraanleg van het park Gezi in Istanbul om de verkeersdrukte op het nabijgelegen Taksimplein op te lossen.

President Gül heeft opgeroepen tot kalmte, maar premier Erdogan heeft uitgehaald naar de betogers. Het verzet is uitgegroeid tot een breed protest tegen de Islamitische AK-Partij van Erdogan meldt de NOS.

De Turkse politie is zich vanmiddag aan het terugtrekken van het Taksimplein in Istanbul. De barricades worden weggehaald en er zijn nu duizenden mensen in het Gezipark bij het plein meldt de omroep.



Er zijn 25 reacties

  1. Ataturk
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 9:07 pm uur.

    Weg Met Erdogan!!!!!! Yasasin Turkiye!!!!! Yasasin Ataturk!!!!
    ATATURK!!!! ATATURK!!!!!!!!!!

  2. Ataturk
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 9:11 pm uur.

    Weg Met Erdogan!!!!!! Yasasin Turkiye!!!!! Yasasin Ataturk!!!!
    ATATURK!!!! ATATURK!!!!!!!!!! Wie Tegen Ataturk en moderniteit isVerhuis naar
    Arabie!!!!! Of Iran!!!!!!!!
    TC TURKIYE ATATURK!!!!!!

  3. esra
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 9:34 pm uur.

    door heraanleg is er demonstratie pfff
    hoe zit het met gebouwen die naar de klote zijn, ramen die eruit liggen, troep op de wegen?

    ze zijn zelf alles aan het afbouwen

  4. Ataturk
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 9:49 pm uur.

    Maakt niet uit. Revolutie!!!!!! Weg met de fundamentalisten!!! Weg met de achteruitgangers!!! Vrouwen onderdrukkers!!!!! Hypocrieten!!!!!

  5. Ataturk
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 9:53 pm uur.

    WEG MET MILLI GORUS!!! WEG MET FETULLAH !! WEG MET ERDOGAN!!! WEG MET ALLE STRENGE ISLAMISTEN!!!

  6. peter edel
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 10:05 pm uur.

    @ Ataturk. Geheel mee eens, maar wat te doen met die 50% AKP-stemmers? Het probleem van Turkije is erg diep.

  7. Ataturk
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 10:13 pm uur.

    Ik weet het niet. Nog meer knuffelen of zo. Ik hoop dat die materialistische veelal famillie huwende islamisten eens nadenken.

  8. Seculier
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 10:16 pm uur.

    Turkije moet geen Saudie Arabie Worden.

  9. hasan
    Geplaatst op 1 juni 2013 om 11:48 pm uur.

    Stelletje loosers,

    Akp wordt steeds sterker. Ben je hier niet mee eens, dan rot je toch op naar de sovjet unie. Oops, deze bestaat niet meer. Jammer dan. De meerderheid heeft het voor het zeggen.

  10. Selma
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 12:05 am uur.

    Weg Met Erdogan!!!!!! Yasasin Turkiye!!!!! Yasasin Ataturk!!!!
    ATATURK!!!! ATATURK!!!!!!!!!!

  11. hayet
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 2:30 am uur.

    weg met die landverraders weg met die ongelovigen weg met die communisten weg met die ongelovige kemalisten en hun dictatoriale cultuur van ze!!!! weg met die vrouwenonderdrukkers omdat ze hoofddoek dragen.. weg ermee.. Turken beginnen wakker te worden na 80 jaar onderdrukking.. yasasin Islam….

  12. Common sense
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 3:09 am uur.

    Erdogan en kornuiten zijn een stelletje ezel en famillie ne*****idioten. Overbehaarde inteelt, jongetjes in hun billetjes nemende gelooffreaks, nep moslim, taliban!!!!

  13. Common sense
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 3:11 am uur.

    Liever communist dan ezel en kleine jongetjes in de moskee beminnaar

  14. Real Turk real Muslim
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 3:19 am uur.

    Wij zijn geen taliban ,wij zijn geen Saudie Arabie. Turkije zal seculier blijven. Erdogan zijn einde komt wel!!! Eens zul je op vakantie willen gaan. Dan zullen we zien wie de landveraders zijn.

  15. Real Turk real Muslim
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 3:24 am uur.

    Progressief

  16. Real Turk real Muslim
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 3:28 am uur.

    Real Ataturk aanhanger!!!!!

  17. hayet
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 11:57 am uur.

    common sense, senin anani bacini sikim…. o serefsiz communist partinide sikim butun aileni sikim orospu evladi… vatan haini sizin gibiler yok etmek lazim Turkiyeden… sizin gibi serefsizler seytanlara tapa tapa Turkiye ne hale geldi siktiklerimi… vatan haini

  18. Real Turk real Muslim
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 1:23 pm uur.

    Senin zamanin gelir. Seni akraba evliligi esek sikmis analfabet . Swnin gibiler kendi akrabalarinla yatakta cinsel iloski yapan. Sizin gibilerin sonu idam. HA HA HA pis geri zekali vatan haini . Sizin gibi deniz gormemis geri zekalilar sehire gelince
    Kendini New Yorkta oldugun zanneden. Senin esin yoksa gelicektik olacak olan esin. Hala kizi mi. Teyze kizi mi.? Yoksa kardesin mi? Senin gibiler zaten sokakta egri burunla hemen tanilir. Cirkin serefsiz akraba evliligin sonucu. Nerelesin allahin daglisi. Sizin gibiler okadar aptalla cirkinki. Sizin Turklugunuzden supheliyim. Vatan hain arap taliban yanlisi. Sizin gibilerden avrupadada biktilar
    Sizi yakinda siktir ederler.

    • hasan
      Geplaatst op 2 juni 2013 om 10:13 pm uur.

      Wat en afkeer tegen de turken. Nee, jij bent gen turk.

  19. Ataturkculer sizin isinizi bitiricek.
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 1:32 pm uur.

    Sizin gibiler bati Turkiye ve avrupadan surgun edilmeli. Turkiye bolunurse artik Konyada gobek attarsiniz. Izmirle ve istanbul hibi sehirler sizde kurtulmus olur. SIZ HEPINIZ DNA TESTI yaptirilip akraba evliligi sonucu degilmisiniz diye kontrol edilirsiniz .Geri zekali aptallar!! Vatan hainleri siz Turkiye cumhuriyetini kurmadiniz. O anda araplarin gotunu yalliyordunuz sizin gibi vatan haini. kendi gecmisi bellirsiz olanlardansiniz. Lahim faresi daha onemli dir sizden.

    • hasan
      Geplaatst op 2 juni 2013 om 10:11 pm uur.

      Kun je ook nederlands

  20. Common sense
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 7:22 pm uur.

    Mijn moeder zou je vast wel willen. Ik hoef die inteelt maymun suratli moeder van jou niet. Bergbewoner!!!!! Ha ha ha

  21. hasan
    Geplaatst op 2 juni 2013 om 10:10 pm uur.

    ?k ben blij dat ik geen aanhanger ben van ataturk ( de alcoholist ).

    Erdogan go on. Pak deze atheiisten hard aan.

    • peter edel
      Geplaatst op 3 juni 2013 om 11:43 am uur.

      ‘Pak deze atheïsten aan’. Het ontgaat Hasan kennelijk dat seculiere Turken ook moslims zijn. Atheïsten zijn erin Turkije nauwelijks. En dat zal onder degenen die nu tegen de AKP protesteren daarom niet anders zijn. Deze opmerking van Hasan kun je op twee manieren verklaren. 1. Hij heeft heel weinig van Turkije begrepen. 2. Zijn redenering lijkt veel op die van jihadisten, die een ieder die afwijken van de harde lijn als afvalligen of ongelovigen verketteren.

  22. akpci
    Geplaatst op 3 juni 2013 om 1:39 pm uur.

    peter doordat Tukije seculair is, zijn er veel atheisten bijgekomen doordat de westerse media hun levenswijze opdringt aan moslims in Turkije. seculairisme heeft niet geholpen in Turkije, het heeft Turkije alleen maar arm gehouden en totaal geen vooruitgang en dat al 80 jaar.. nu akp aan de macht is, zijn er vele veranderingen gekomen en Turkije word steeds rijker… je kan dit ontkennen tot je doodvalt maar het is eenmaal zo… akp wilt gewoon beetje op het ottomaanse rijk lijken en ik heb daar totaal geen moeite mee, alleen de ongelovige Turken en minderheden hebben daar moeite mee en de westerlingen natuurlijk….