Turkse gamestudio: ‘de hele wereld is onze bazaar’

0
8

MotionAan de muur in een van de werkruimtes hangt een grote poster. Een man, gehuld in legeruniform, kijkt met een zekere vorm van woede richting de loop van zijn geweer. Net alsof hij op het punt staat om de trekker over te halen. ” Dat is een poster van Kabus 22, onze eerste grote game”, zegt Kadir Demirden, general manager van Motion Blur.

Motion Blur is een Turkse gamestudio, gevestigd in de Turkse stad Istanbul. “Motion Blur is negen jaar geleden opgericht met de bedoeling om grote games te maken, zoals de Crysis-franchise.” Terwijl andere landen, zoals Japan en de Verenigde Staten, bij wijze van spreken overbevolkt zijn wanneer het gaat om gamestudio’s, is Motion Blur een van de weinige studio’s in Turkije.
Demirden: “Volgens mij zijn er op dit moment zeven studio’s in Turkije.” Een lichte grijns verschijnt op zijn gezicht wanneer hij terugdenkt aan de oprichting van de studio. “Iedereen verklaarde ons voor gek. Er was op dat moment nog helemaal geen gamesector in Turkije.” Momenteel is dat wel anders: de Turkse gameindustrie, en dan met name de wereld van online multiplayer games, is hard aan het groeien.

Problemen voor de industrie?
Toch kan het nog even duren voor de Turkse gameindustrie echt groot wordt. “De Turkse overheid heeft jarenlang te weinig gedaan om de gamesindustrie te beschermen. Iedereen kon zonder licentie of toestemmen games kopiëren en deze overal in Turkije verkopen.” Het mag duidelijk zijn dat het een groot probleem is voor gamestudios wanneer gamers op een straathoek voor enkele lira’s een onofficiële kopie kopen. De studio ziet hier namelijk niets van terug.
Een ander probleem is het feit dat er in Turkije geen echte opleiding is tot gameontwikkelaar. “Als je dit beroep wilt uitoefenen moet je het echt heel graag willen”, legt Demirden uit. De kennis die hij heeft van het beroep heeft hij opgedaan via het internet. “Misschien moeten we niet-Turkse gameontwikkelaars aan zien te trekken. Er zijn genoeg landen waar wel degelijk onderwijs is voor dit beroep.”

Interesse vanuit het buitenland?
Ondanks deze problemen is er toch volop interesse vanuit het buitenland. Zo heeft de Duitse gamestudio Crytek, bekend van onder andere Far Cry en Crysis, in januari van dit jaar haar nieuwste studio in Istanbul officieel geopend. “Turkije, een groeiende markt voor videogames, is de perfecte plek voor Crytek om haar profiel uit te breiden en banden te creeëren met een geheel nieuwe reeks van enthousiaste spelers, ontwikkelaars en zakelijke partners”, aldus een officiële verklaring op de website van Crytek.
Demirden: “We verwachten dat er, in de komende jaren, meerdere studio’s zijn die een vestiging zullen openen in Turkije.” In principe zou dit een positieve ontwikkeling zijn voor de gamesindustrie. Onderlinge competitie kan namelijk goed zijn voor het niveau van de games, op onder andere creatief gebied. Maar in ‘een grote vijver met veel vissen’ kan ook van elkaar geleerd worden.

Honderdduizend exemplaren?
Voorlopig richt een deel van het twaalfkoppige personeel van de studio zich op casual games voor Apple-producten. “Dat is voor ons makelijk en snel”. De rest van het personeel is bezig met de nieuwste game, Parallel Universe, dat begin 2014 de markt moet veroveren. En in tegenstelling tot Kabus 22, waarvan zo’n honderdduizend exemplaren verkocht zijn, hoopt Demirden op twee á drie miljoen verkopen.
Om dit te bereiken wordt de game niet alleen in Turkije uitgebracht, maar zal het ook op de Noord-Europese markt verschijnen. Nederlandse gamers zullen dan kennis kunnen maken met de Turkse manier van games maken. Motion Blur wil het niet alleen bij Noord-Europese landen houden en denkt daarom ook aan onder andere Rusland, Japan en de Verenigde Staten, “want de hele wereld is onze bazaar”.

Tekst: Melissa Smink

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here