ma 20 november 2017, 23:59 uur

Film ‘Fetih 1453’ bestempeld als propaganda

Het is de duurste film ooit uit de geschiedenis van Turkije: Fetih 1453. Het is een jaartal dat in het geheugen van alle Turken staat gegrift, het jaar waarin de Ottomaanse legers Constantinopel veroverden op de christenen en het omdoopten tot Istanbul.

Voor het eerst is er een film gemaakt over de bloedige slag die een einde maakte aan het Byzantijnse rijk: Fetih 1453, ofwel De Verovering van 1453. Maar voor sommigen is de film niets anders dan propaganda. Bekijk de reportage van de NOS:


(Bron/overgenomen van: NOS)



Er zijn 13 reacties

  1. MaTkap
    Geplaatst op 29 februari 2012 om 5:16 pm uur.

    turkler yapinca fetih, gavur yapinca isgal.

    boyle filmler yapip, elalemin acisiyla ovunerek gelecek kurulmaz. Tarih affetmez.

  2. Gadamer
    Geplaatst op 29 februari 2012 om 6:57 pm uur.

    Goh die Bram Vermeulen is pas paranoia…
    Alleen de wijze waarop hij informatie overbrengt is allesbehalve professioneel…
    Ik heb de film gezien en de inhoud vertoont allesbehalve propaganda..De film laat de vastberadenheid en intellect zien van een jonge sultan en hoe barbaars de tegenpartij is geweest tijdens de verovering…Accepteer de geschiedenis en ga verder met je leven..En Bram, jij moet voortaan je stem gebruiken bij het inspreken van trailers in Hollywood.

  3. ilhan
    Geplaatst op 29 februari 2012 om 9:44 pm uur.

    ach ja al die jaloezie toch…2023 lozan anlasmasi bitiyo BETALEN ZULLEN ZE. ik hoop dat neederland helemaal naar de klote gaat. eerst werden we doodgenuffeld maar nu doodgeknuppeld stelletje slavendrijvers!!!

  4. Erdal
    Geplaatst op 1 maart 2012 om 1:37 am uur.

    We hebben lang gewacht op een Hollywood productie van een dergelijke film over de Ottomaanse glorie. Dezen zijn echter door bepaalde lobbies tegengehouden.

    De Turken zullen wel gedacht hebben, dan maken wij hem toch lekker zelf, nu de tijd daarvoor rijp is. 🙂

  5. hatice
    Geplaatst op 1 maart 2012 om 1:29 pm uur.

    pax britannica, pax amerikana, en de vele heldendaden van deze westerlingen in duizenden films uit Hollywood en Europa…maar maar slechts Ottomania en propaganda en kassa voor typering van deze film is wel erg doorzichtig? De val van Constantinopel zit natuurlijk nog steeds diep bij velen in het westen, ook bij ogenschijnlijk neutrale mensen. De Griekse pijn van destijds zit tot op de dag van vandaag in de verhoudingen naar de Turken toe verwerkt. En die zit ook heel erg diep. Zo diep, dat men het van zichzelf niet herkent!

    Ik ben zelf niet van de heldenfilms of op dergelijke wijze verfilmen van de geschiedenis, want er zit altijd een eenzijdige kijk in. altijd. maar dat is niet slechts een argument die je voor Turken kunt gebruiken in deze…

  6. RuthlessTyran
    Geplaatst op 1 maart 2012 om 5:44 pm uur.

    Vanaf wanneer is de geschiedenis een propaganda. Hebben de Turken, Constantinopel? Ja! Dus ga ergens anders huilen/blaffen. Nu een film over Gelibolu 🙂 (als het niet is gemaakt)

  7. hatice
    Geplaatst op 2 maart 2012 om 4:17 pm uur.

    Gelibolu zijn al meerdere films van…van de Turkse overwinnaars!
    en grappig genoeg ook van de verliezers, met Mel Gibson in de hoofdrol!

  8. Oguzhan
    Geplaatst op 2 maart 2012 om 8:37 pm uur.

    Alle stapjes, zelfs de kleinstjes die de media in de westerse wereld zet, is en zal voor altijd propoganda zijn! Eeh trouwens ik kan me zo minimaal 5 films herinneren, welke ook als propoganda bestempeld kan worden tegen moslims.

  9. amsterdammer
    Geplaatst op 3 maart 2012 om 1:41 am uur.

    iedereen die de turkse geschiedenis een beetje kent zal begrijpen waarom de europeanen de turken niet kunnen uitstaan,en deze film vertelt dat ook wel,beste turken die van tc houden onthoud wat tayyip baba zei intergratie oke assimilatie NO WAY
    iederren doet zijn ding maar tc krijgen ze niet,bram niet,napoleon niet,obama niet,osama niet,bibby niet,media niet,ehhhhmm peter niet,dracula niet,poetin niet,ocalan niet,oja fetih was gruuuuwwelijkk k heb genooooten jammer dat cuneyt arkin er niet was muahhhhhahhahah

  10. Erhan kurkun
    Geplaatst op 7 maart 2012 om 10:03 am uur.

    De jong Turken

    doet het zeer mensen ,blijkbaar wel ,en dat na 500 JAAR

  11. Deep_Blue
    Geplaatst op 8 maart 2012 om 12:22 pm uur.

    matkap senin annen rumlar sikmis bes belli rum pici TÜRKOGLU NA YAKISMAZ SENIN SOZLERIN

  12. sabrina TURK
    Geplaatst op 9 maart 2012 om 7:17 pm uur.

    su soz cok yerinde ve dogru;
    ”turkler ve diger muslumanlar yapinca fetih, gavur yapinca isgal deniliyor”.
    boyle filmler yapip, elalemin acisiyla ovunmek degilde kendi basarimizla ovunmekle belki gelecek kurulmaz.

    AMA SUDA VAR TARIH ARIHTE KALDI! OZAMANLAR BUYUK BALIK KUCUGUNU YUTMUS HEP! GERCI BUGUNDE AYNI DEGILMI DUNYADA? guclu olan patrol alabilmek icin 3 bes bahaneyle saldirmiyormu gucsuz arab ulkelerine?

    NEDEN KENDIMIZI HAP HAKIR GORELIMKI? BEDEN HER FIRSATTA KENDI ATALARIMIZA KUFUR EDELIMKI?

    BUMUDUR INSAF DENILEN? YANI INSAFLI DAVRANIYORUZ DIYE kendi gecmisimize kufurmu edelim? AFERIN SEN COK CICISINMI DIYECEK BUGUNUN HAINLERI BUGUNUN GUCLU VE HERKESI EZEN ULKELERI?

  13. sabrina TURK
    Geplaatst op 9 maart 2012 om 7:21 pm uur.

    O.A. MEL GIBSON HEEFT OOK AANTAL NATIONALISTISCHE HOLLYWOOD FILMS.

    is dat dan geen propaganda?

    HET IS TOCH NORMAAL DAT EEN TURK EEN FILM MAAKT DIE nationalistische gevoelens opwekt bij zijn volk!

    zo toch ook bij AMERIKAANSE films en ENGELSE films etc.