wo 22 november 2017, 23:22 uur

‘Turkije kan de groeimotor zijn van de EU’

De Turkse president, Abdullah Gül, zegt dat zijn land nog steeds lid wil worden van de Europese Unie, ondanks de crisis in de eurozone. Volgens Gül zal Turkije de EU sterker maken. Dat vertelde hij aan de krant Sunday Telegraph. De Turkse economie doet het goed, met een huidige groei van 6,6 %. Ter vergelijking: in Nederland is de economische groei nagenoeg tot stilstand gekomen.

Gül: “Sommige mensen, met een enge visie en geen strategisch perspectief, zien het lidmaatschap van Turkije als een last”. Maar volgens de Turkse president kan zijn land “de groeimotor zijn van de EU”. (Via: Knack.be)



Er zijn 57 reacties

  1. Murat
    Geplaatst op 21 november 2011 om 12:14 am uur.

    Mee, eens! Maar ik vind zelf dat turkije gwn bij de Arabichse landen moet aansluiten !

  2. hasan
    Geplaatst op 21 november 2011 om 10:03 am uur.

    Echt grappig, groeimotor van EU, ze hebben daar eens geen industrie, hoe kun je dan groeimotor worden. Moet je eens horen: steeds lid wil worden van de Europese Unie, ondanks de crisis in de eurozone.
    ha ha ha. …stoere praatjes. Ze willen gewoon blijven profiteren van de subsidies.

  3. Gadamer
    Geplaatst op 21 november 2011 om 11:15 am uur.

    Hasan

    of TR nou wel/geen lid wordt van de EU, subsidies krijgen ze al lang..

  4. zim
    Geplaatst op 21 november 2011 om 11:58 am uur.

    ik weet niet watvoor fabels jullie horen, maare niemand geeft Turkije zomaar geld voor niets,, die subsidies waar jullie over hebben, zal puur een lening zijn.. dus op de pof zaken doen… alleen westerse pvv figuren denken dat Turkije zomaar geld krijgt van de eu..

  5. Gadamer
    Geplaatst op 21 november 2011 om 12:29 pm uur.

    ZIM

    de EU heeft allerlei actieprogramma’s op het gebied van onderwijs,zorg,milieu etc etc lopen..Een land kan daarvoor een verzoek indienen…Zo heeft Turkije bijvoorbeeld in 2010 57.054.000,00 euro ontvangen voor 1 van die actieprogramma’s…
    Zie http://ec.europa.eu/beneficiaries/fts/index_en.htm

  6. Gadamer
    Geplaatst op 21 november 2011 om 12:34 pm uur.

    in 2009:

    iNSAN KAYNAGINI GELISTIRME VAKFI*HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT FOUNDATION Turkey (34425 BEYOGLU ISTANBUL)
    140.000,00 euro

    TOPLUM GONULLULERI VAKFI* Turkey (34876 ISTANBUL)
    129.180,00 euro

    ALEVI KULTUR DERNEKLERI*ALEVI CULTURAL ASSOCIATIONS AKD Turkey (06450 ANKARA)
    110.444,54 euro

    TURKIYE INSAN HAKLARI VAKFI*HUMAN RIGHTS FOUNDATION OF TURKEY HRFT Turkey (06080 ANKARA)
    87.939,00 euro

    SIGINMACILAR VE GOCMENLERLE DAYANISAMA DERNEGI*ASSOCIATION FOR SOLIDARITY WITH ASYLUM SEEKERS AND MIGRANTS Turkey (06680 ANKARA)
    85.259,68 euro

    SIGINMACILAR VE GOCMENLERLE DAYANISAMA DERNEGI*ASSOCIATION FOR SOLIDARITY WITH ASYLUM SEEKERS AND MIGRANTS Turkey (06680 ANKARA)
    46.660,73 euro

    YANKI SEYAHAT VE TURIZM ACENTASI LTD STI*YANKI SEYAHAT Turkey (06680 ANKARA)
    5.000,00 euro

  7. zim
    Geplaatst op 21 november 2011 om 1:32 pm uur.

    onzin… westerse landen willen altijd iets voor terug.. niks is gratis.. en dingen die jij opnoemt heeft niets met de staat Turkije te maken maar met individuen.. even een lijstje neerzetten en een draai aangeven kan elke debiel..

  8. TURKUM
    Geplaatst op 21 november 2011 om 1:46 pm uur.

    tijd dat Turkije over eu gaat heersen.

  9. Gadamer
    Geplaatst op 21 november 2011 om 2:01 pm uur.

    ZIM

    wie geeft waar een draai aan? Volgens mij ben jij degene die als een debiel zaken loopt te verdraaien…wat wil je nou, dat Turkije zomaar geld krijgt en het in eigen zak stopt? De EU ziet erop toe dat het geld wordt uitbesteedt aan de burgers d.m.v. programma’s waar elk land aan kan deelnemen.
    Als jij het er niet mee eens bent dat TR subsidies ontvangt van de EU dan moet de staat TR er ook niet om vragen.

  10. hasan
    Geplaatst op 21 november 2011 om 3:29 pm uur.

    EU is net Sinterklaas, jippie.

  11. zim
    Geplaatst op 21 november 2011 om 3:34 pm uur.

    daar gaat het hierover toch? jij zegt Turkije krijgt zomaar geld.. omdat europeanen zo lief en gul zijn toch? met sinterklaas verhaaltjes kan je niet hiermee komen.. niks is gratis als het om economie gaat… dat de eu geld LEENT (dus niet gratis geven), is puur omdat ze zelf heel veel baat bij hebben…

  12. hasan
    Geplaatst op 21 november 2011 om 3:34 pm uur.

    EU deelt uit!

  13. hasan
    Geplaatst op 21 november 2011 om 3:42 pm uur.

    zim, EU is Sinterklaas, wat begrijp je daaraan niet? Klein Nederland heeft alleen al aan 30.000 moslims uit Somalie onderdak geboden, net Sinterklaas. Voor hoeveel Christelijke vluchtelingen heeft Turkije onderdak geboden? Naar rato zou TR bijna 5 keer meer Christenen moeten opvangen, dus 150.000 christenen, zie jij dit gebeuren in Tr?

  14. zim
    Geplaatst op 21 november 2011 om 4:01 pm uur.

    er leven miljoenen buitenlanders in Turkije.. wat praat jij… en die 30000 somaliers zijn ze liever kwijt dan rijk.. maar omdat de eu landen wettelijk (europese verdragen) verplicht zijn om hen op te nemen, doen ze dat.. hoe meer ze opnemen, hoe meer geld ze krijgen van brussel… dat wist je zeker niet kneus

  15. TURKUM
    Geplaatst op 21 november 2011 om 4:10 pm uur.

    uhaha iyi yiyon hasan, zim azbucug daha sok.

  16. hasan
    Geplaatst op 21 november 2011 om 4:42 pm uur.

    zim, waar heb je het over, wie zijn die miljoenen buitenlanders? Nog nooit van gehoord.
    Je zegt het zelf al europa(o.a. Nederland etc.) heeft zich eigen verplicht om voor vluchtelingen te zorgen, met het geld van belastingbetalers, uit de zakken van o.a. Nederlanders wordt dat allemaal betaald, ze kunnen die wetten zo schrappen maar doen ze niet omdat ze humaan willen zijn, was TR ook maar zo humaan en hadden ze ook maar wetten aangenomen om vluchtelingen op te vangen. Maar nee, heel simpel, … ze kunnen hun eigen buik eens niet vullen hoe kunnen ze dan voor anderen zorgen.

  17. Gadamer
    Geplaatst op 21 november 2011 om 5:01 pm uur.

    Zim

    iedereen heeft baat bij een stabiele wereld of er nou wel of geen subsidies worden verstrekt..
    Niemand dwingt landen om gebruik te maken van die subsidies..

  18. wilders, gert
    Geplaatst op 21 november 2011 om 5:27 pm uur.

    ik ben de koning . bek houwe allemaal, ik houw van tr. ik behand2el mensen zoals ze behandeld willen worden. ps. ik heb al geld getrokken voor t feestje.

  19. amsterdammer
    Geplaatst op 21 november 2011 om 7:21 pm uur.

    kijk eerlijk is eerlijk europa heeft het de afgelopen 50 jaar perfect gedaan maar aan alles komt een einde dus ook aan de europa die we gewend waren, de stille oorlog van eu landen tegen tc is al bezig vanaf dat we ze een lesje hebben geleerd in canakkale,en ze willen tc nog steeds hebben maar helaas pindakaas!!net zoals mijn mattie erdogan dat zegt,immigratie oke!assimilatie NOW WAY!!!!!!!!!!!!!turken houden van hun land,cultuur,tradities maar we houden ook van DE MENS,maar de europeaan houdt alleen van zijn eigen ras,oorlog(wapen industrie,dus geld),onderdrukking,andere volkeren beheersen en natuurlijk scheinheiligheid jullie(DIEGENEN DIE ZICH AANGESPROKEN VOELEN NATUURLIJK)zullen turken nooit kapot kunnen maken, we liepen 30,40 jaar achter maar dankzij erdogan zijn politiek is er een mooie comeback gemaakt en zijn we op de plek die we al verdienden,van plek 24 naar 16 in economie en het gaat nog mooier worden.

  20. allegtonie
    Geplaatst op 21 november 2011 om 7:58 pm uur.

    TURKIYE TURKLERINDIR

  21. zim
    Geplaatst op 21 november 2011 om 10:24 pm uur.

    gadamer, stabiele wereld in westerse landen bedoel je.. waar moeten de westerlingen hun producten anders kwijt? (wapens, kapot geschoten steden herstellen, de landen van nieuwe machthebbers uitbuiten in hun onstabiele landen enz..)

  22. hasan
    Geplaatst op 22 november 2011 om 9:05 am uur.

    zim, senin kafa calismaya basladi. Kocum benim, aslan aslan.

  23. hatice
    Geplaatst op 22 november 2011 om 6:28 pm uur.

    wel lid, geen lid, alles is goed…
    zoalng Turkije maar niet aansluiting zoekt met Arabische landen vanwege andere redenen dan Economisch en m,ilitair belang!

    De meeste Turken hebben qua dagelijks leven en opvattingen over geloof, samenleving en staat maar ook over vrijetijd, en arbeidsethiek en kunst en cultuur vele malen meer gemeen met De Balkan en de rest van Europa dan ook maar met welk Arabisch land dan ook…

    Zelfs Ibanon, toch lichtend voorbeeld van progressief en vrij Arabische samenleving, is wat bovenstaande punten betreft toch vrij achtergebleven op Turkije…

    nee, sorry…geen Arabische invloed of uitwisseling in/met Turkije…

    handel en strategie prima!

  24. Gadamer
    Geplaatst op 22 november 2011 om 7:15 pm uur.

    Hatice

    probleem is echter wel dat Erdogan aansluiting zoekt tot het midden-oosten..De relatie met Iran staat nu zelfs op gespannen voet na 300 jaar een vreedzame relatie te hebben gehad…Ik denk dat Erdogan Tr gaat betrekken bij een oorlog….

  25. zim
    Geplaatst op 23 november 2011 om 12:34 pm uur.

    wat is dit voor onzin? Turkije heeft totaal geen problemen met iran.. sterker nog, ze doen goede zaken, alleen westerse landen vinden dit erg en doen alles om dit te voorkomen… enige wrijving tussen Iran en Turkije is, dat Turkije niet zijn volk (iraniers van Turks afkomst van zo’n 20 miljoen) aanwakkerd voor onafhankelijkheid in Iran.. een aansluiting met het midden-oosten is het beste wat erdogan doet.. daar waar geld te verdienen valt.. europa wilt niet dat Turkije machtiger wordt.. want sinds Turkije met europa te maken heeft, is Turkije geen cm gegroeid.. crisis heeft Turkije niet echt geraakt, dat komt doordat de arabieren volop aan het geld pompen zijn in Turkije zodat het groot en machtig kan worden om als Islamitisch land midden-oosten te kunnen runnen zonder westerse landen erbij..

  26. Gadamer
    Geplaatst op 23 november 2011 om 3:38 pm uur.

    OnZIM

    Amerika en Israel hebben al lang plannen om Iran te bombarderen…Welk land gaan ze denk je gebruiken als doorvoerhaven voor het lanceren van raketten? En welk land wordt de dupe als Iran het vuur gaat openen op Israel?
    Wat gaat Iran dan pompen in Turkije…geld of bommen?

  27. Gadamer
    Geplaatst op 23 november 2011 om 3:44 pm uur.

    Wat doen de Canadese schepen nu in Turkse wateren…Ze staan paraat voor een aanval op Syrie…Waar komen de Syrische bommen dan terecht…In Canada? Haha

    En wat gaat het Westen dan doen?
    feestje vieren natuurlijk….wake up…
    Arabieren kunnen nooit vrienden worden van Turkije.

  28. Murat
    Geplaatst op 23 november 2011 om 5:53 pm uur.

    Gadamer, vergeet dit niet wij Turken waren ook Arabieren 🙂 en het feit is nu dat wij turken zijn maar wij blijfen altijd de gene hebben wat wij vroeger ook hadden dus, kom niet praten arabieren kunnen nooit vrienden worden van turkije, als het weste kan dan kan arabieren dat zowizo.

  29. Gadamer
    Geplaatst op 23 november 2011 om 6:07 pm uur.

    Murat

    leuk en aardig, maar de raketten van het midden-oosten staan niet op het westen maar via via op Turkije gericht…Wat koop je dan nog voor vriendschap? Zodra het Westen en de Arabieren met elkaar in conflict raken is Turkije als parkeerplaats van westerse schepen de dupe..En als het zo ver komt dan mag Erdogan hopen dat hij niet als Gaddhafi zal eindigen.

  30. zim
    Geplaatst op 23 november 2011 om 10:16 pm uur.

    gadamer jij speelt teveel met je xbox,, geen 1 land zal en kan zijn vingers durven te branden als het gaat om Turkije… dat amerika en israel lopen te blaffen naar iran, wilt niet zeggen dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren… westerse landen vallen alleen landen aan, als er in dat land zelf een opstand gaande is.. dus met behulp van mensen in dat land zelf… maar een land aanvallen waar compleet de hele bevolking achter zijn land staat, kan je niet zomaar aanvallen en dat weten de westerse landen ook.. iran aanvallen is onzin omdat dat land nooit een ander land zomaar iets heeft aangedaan en vele landen weten dit ook en zullen de amerikanen en israel ook nooit steunen in zo’n oorlog.. je moet weten waarover je praat en niet zomaar xbox verhaaltjes volgen..

  31. Gadamer
    Geplaatst op 23 november 2011 om 11:01 pm uur.

    ZIM

    we hebben het hier niet over de burgers van Iran, maar over het nucleaire programma van Iran….Zowel Israel als Iran zijn in het bezit van kernbommen….dit stond zeker niet in jouw x box omschrijving..Als deze 2 landen met elkaar gaan lopen klooien wordt Turkije de dupe. Turkije is pas veilig als de Turkse wateren niet als haven van westerse schepen wordt gebruikt. De tong is een klein vuur dat een groot bos in brand steekt…we shall see..

  32. zim
    Geplaatst op 24 november 2011 om 12:24 pm uur.

    elk land die zo’n bom gebruikt, is zelfmoord.. geen 1 land zal het durven ook als er een psychopatische dictator aan de macht is.. als het zo makkelijk was dan had gestoorde israel het al lang gebruikt..

  33. Yon
    Geplaatst op 24 november 2011 om 6:44 pm uur.

    Zim luister niet naar Hasan en Gadamer, dat zijn pkk aanhangers en of Armeniers/Grieken die niet tegen kan dat Turkije goed doet, dus ze proberen de turken hier zo zwaar te beledigen, ze zijn olie dom en zijn gewoon trieste mensen. Niet erop reageren, “dont feed the troll”

  34. allegtonie
    Geplaatst op 25 november 2011 om 1:02 am uur.

    gadmer hasan = mietjess als t erop aankomt geloofme net wijven

  35. Gadamer
    Geplaatst op 25 november 2011 om 9:20 pm uur.

    Yon

    reageren op wat iemand anders zegt kan iedere achterlijke mongool..Lever eens je eigen bijdrage door inhoudelijk op het artikel in te gaan. Kun je dat wel? Go ahead, bark like a dog..

    Allegtonie

    Je moeder is een wijf of niet?

  36. Yon
    Geplaatst op 27 november 2011 om 10:04 pm uur.

    Gadamer

    Schelden doet geen pijn je bent een zwijn…

    klapmogool

  37. Dekschip
    Geplaatst op 28 november 2011 om 6:56 am uur.

    Voor die mothefucker van de pkk.. Hoe komt het dat je zo fucked up bent.. Wou je moeder niet slikken of je zus een condoom om?

  38. Dekschip
    Geplaatst op 28 november 2011 om 7:11 am uur.

    Hey gaddammer.. Geloof me jij eindigd nog eerder met een hark in je kont.. Wat je zegt zijn ilusies die ontstaan zijn door je eenzame leven.. Je ziet Turken, ziet Turkije en vraagt je af.. Waarom is mijn leven fucked up?? Je bent een schaap en geen herder.. Dit is duidelijk.. Loop de verhalen die je van je mislukte vriendjes en familie hoort maar achterna.. Wat zij je pa, hij verkocht je moeder omdat de turken zijn land in armenië hadden afgepakt nadat hij was gevlugd tijdens die massa moord in de jaren 30?? Kerel tijden veranderen.. De tijd dat Turkije de pop was van het westen is veranderd op de dag dat akp werd gekozen.. Kerel jullie zijn gewoon genaaid!

  39. Dekschip
    Geplaatst op 28 november 2011 om 7:19 am uur.

    Ohw ja.. En die canadesche schepen die waren aan het wachten op je moeder.. Volgens interne bronnen komen ze in de bergen zelfmoordenaars te kort.. Tjah.. massa produktie!!

  40. hasan
    Geplaatst op 28 november 2011 om 10:01 am uur.

    AKP is een handlanger van PKK. Vatan hainleri, sizin soyunuz belli, kurt soyu. Doguya para yatiriyorlar, PKKnin cebi dolsun diye. Yarin o paralarin hepsi kursun olup geri donecek. Siz kendi ananizi bacinizi da verirsiniz PKK ya.

  41. Gadamer
    Geplaatst op 28 november 2011 om 10:34 am uur.

    Dekschip

    doe wat aan je spelfouten, dan neemt men je misschien serieus…Even Wilders een mailtje sturen dat de inburgeringscursus gewoon door moet gaan..Dus nog even doorgaan als marionettepoppetje in Nederland..;)

    Yon

    schelden is voor de simpele ziel…Wijf is een synoniem voor vrouw..Aangezien je moeder ook een vrouw is, is het woord wijf ook op haar van toepassing of was ze eerst een man en toen vrouw geworden, kan ook he..;)

  42. Omar
    Geplaatst op 28 november 2011 om 11:53 am uur.

    Waarom willen ze nog steeds in de EU? Zeker meebetalen aan de schulden van de landen waar de EU eerste instantie dacht dat ze alles onder controle hadden. Turkije moet gewwon zijn ding doen en op deze manier verder gaan. Arabische unie zal ook geen succes zijn. Te veel verschillen in de wetten.

  43. Dekschip
    Geplaatst op 29 november 2011 om 3:35 pm uur.

    Ten eerste, aangezien je begrijpt wat ik bedoel is de spellingscontrole niet nodig. Ten tweede, om serieus genomen te worden heb je geen zinnen zonder spelfouten nodig maar een onderwerp die inhoudelijk feiten bevat.. Kerel voor mensen als jou heb je geen intelligentie nodig.. Schelden en niet serieus nemen.. Als jullie al enige vorm van intelegentie zoals ik al zei, jullie zijn gewoon genaaid.. Ennuhh woouuuuwwww synoniem Wouterss wat een woord, is dat te eten?

  44. Dekschip
    Geplaatst op 29 november 2011 om 3:41 pm uur.

    Hassan.. Maak je niet druk onze zussen en m

  45. Dekschip
    Geplaatst op 29 november 2011 om 3:46 pm uur.

    Hassan maak je niet druk, onze zussen en moeders zijn veilig.. Maak je liever druk om je eigen familie.. Echt de gedachte van een egoïst heb je.. Tuurlijk moet er in het oosten geïnvesteerd worden, je tante kan niet op straat blijven tippelen

  46. Gadamer
    Geplaatst op 29 november 2011 om 4:31 pm uur.

    Lekschip

    stoere praatjes heb je voor een Hollands marionettepoppetje…Ga zelf de bergen in wat doe je nog hier? Eens kijken hoe stoer je dan nog bent.

  47. Dekschip
    Geplaatst op 29 november 2011 om 5:09 pm uur.

    Haha Hollands marionettepoppetje, HAHA! MUHAHAHA! ik wou je ezel noemen maar weet je, synoniem voor jou is moloz.. En nee ik ga niet de bergen in, waarom zou ik? Jij moet de bergen in gaan, het liefst allemaal op 1 plek, dan weten we waar we moeten zijn! Ik heb een Turks paspoort en ben er trots op, heb Allaha sukur een goed leven en heb plannen om te investeren in Turkije, een land die op dit moment in het oog staat van veel zakenlieden.. Jij daarintegendeel zit te klagen omdat je leven een puinhoop is.. Majah wat verwacht je, je bent moloz.. Gewoon puin!

  48. Dekschip
    Geplaatst op 29 november 2011 om 5:11 pm uur.

    Lekschip??? Wouuwwwww jij bent ecchtt triest!

  49. Gadamer
    Geplaatst op 29 november 2011 om 5:31 pm uur.

    Lekschip

    Ik heb ook een turks paspoort, maar ik ben er niet trots op omdat jij hem ook hebt.

  50. Dekschip
    Geplaatst op 29 november 2011 om 5:44 pm uur.

    Tjah je hoeft ook niet trots te zijn op je Turks paspoort omdat ik hem ook heb.. Of ben je niet trots op je Turks paspoort omdat ik hem ook heb.. Wash in Wash out, half vol half leeg?? Haha moloz, als je serieus genomen wilt worden moet je wel duidelijk zijn! Nog heel even en ik laat je stotteren. Klapmogool muahaha wat een woord, moloz de klapmogool

  51. Gadamer
    Geplaatst op 29 november 2011 om 8:09 pm uur.

    Lekschip

    Ik ben duidelijk, mar jij niet begrijpe.
    Jij spreke alleen bergtaal.

  52. Dekschip
    Geplaatst op 30 november 2011 om 12:12 am uur.

    Muhahaha dombo!! Zal je een woordje bijleren leren, ‘ sarcastisch’. Deze kan je alleen niet eten.. Kijk zo zielig zijn jullie nou, ik zal nooit niet in de bergen leven om tegen Turkije te vechten, jij bent daarvoor niet ik.. Dusss, verwar je zielig hopeloos leventje waarin je de pispaal bent van een ander aub niet met die van mij… Jij bent niet duidelijk geweest, ik wel! Simpele ziel noemde je een ander, weet je wat me opvalt, je gebruikt woorden die eigenlijk je eigen omschrijven om een ander te beledigen.. Ennnn.. Jou zin kan je van 2 kanten bekijken maar jij dat niet begrijp hè want jij moloz zijn onder de klapmogools! Je begrijpt je eigen, maar begrijp je ook wat er te begrijpen valt?! Beste ben je stil voordat Wilders je terug stuurt naar je eigen land.. Ohh, die heb je niet! En als je niet stil bent, go à head bark like à dog, Moloz!

  53. Gadamer
    Geplaatst op 30 november 2011 om 11:06 am uur.

    Lekschip

    jij nog steeds niet begrijpe…Jij eerst inboergeringskoersus afmaken dan wij verder prate..Adieu.

  54. Dekschip
    Geplaatst op 30 november 2011 om 2:43 pm uur.

    Goed zo, bark like à dog

  55. Gadamer
    Geplaatst op 30 november 2011 om 3:12 pm uur.

    Lekschip

    ik zou het op prijs stellen als je mijn Engelse zinnen niet kopieert.

  56. Dekschip
    Geplaatst op 30 november 2011 om 6:28 pm uur.

    En als ik je een botje geef?

  57. marry
    Geplaatst op 3 december 2011 om 7:04 pm uur.