Meerdere oorzaken vliegtuigcrash Turkish Airlines

4
28

De problemen met het toestel van Turkish Airlines, dat vorig jaar neerstortte bij Schiphol, ontstonden doordat een van de hoogtemeters niet goed werkte tijdens de landing. De bemanning van Turkish Airlines heeft daarop niet adequaat genoeg gereageerd en de Luchtverkeersleiding Nederland was niet volledig in haar aanwijzingen.

De oorzaak van het vliegtuigongeluk bij Schiphol vorig jaar is een samenloop van omstandigheden geweest, zo bleek donderdag tijdens de presentatie van het definitieve onderzoek naar de oorzaak van het ongeval van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder leiding van prof. mr. Pieter van Vollenhoven. Bij het ongeval kwamen negen personen om het leven en raakten ongeveer tachtig personen gewond.

Het probleem met de hoogtemeter werd al eerder geconstateerd toen de raad vorig jaar zijn voorlopige conclusies bekendmaakte. Daardoor nam het vliegtuig dat op de automatische piloot landde gas terug en hield het te weinig snelheid over om in de lucht te blijven.

Bij de nadering van de Polderbaan gaf de Luchtverkeersleiding de bemanning de opdracht een korte indraai te maken. Die wordt regelmatig gebruikt om de vluchtafhandeling zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. De Luchtverkeersleiding gaf hierbij echter niet het sein verder te dalen, wat wel had gemoeten.

De piloten hadden bovendien een doorstart moeten maken, omdat het toestel bij nadering van de Polderbaan op 1000 voet nog niet gereed was om te landen. De procedures van Turkish Airlines schrijven dit voor, aldus de onderzoeksraad.

Doordat de snelheid bleef teruglopen, nam het vliegtuig een steeds hogere neusstand aan. De bemanning heeft hier niet op gereageerd tot het moment dat er een waarschuwingssignaal klonk, constateerde de onderzoeksraad. De herstelprocedure voor deze situatie is vervolgens niet goed uitgevoerd.

4 REACTIES

  1. veel mensen zullen geneigd zijn de schuld te leggen bij de ander, maar feit blijft dat er volgens het rapport bij meer dan 400 van dergelijk egevallen door piloten adequaat werd gereageerd, ook door andere THY piloten, maar in dit geval te laat. En wel 7 seconden te laat!

    dus de vraag wie schuld heeft is dubbel. Ja, zonder technisch falen was er geen ongeluk geweest, maar door adequaat optreden van piloten, was deze ook wel degelijk te voorkomen eweest.

    Overigens blijkt de Luchtverkeersleiding NL in 50% van de gevallen op deze manier te werken. Desalniettemin werkte het niet volgens de regelementen. Maar of dit heeft bijgedragen aan het ongeluk blijft in het midden!

    Boeing sowieso schuldig, THY piloten hadden kunnen voorkomen (tot 3 keer aan toe een kritiek signaal over het hoofd gezien) en LVL NL moet zo duidelijk en volledig mogelijk communiceren en niet denken aan alleen het boekje en de minimale eisen!

  2. ooooh oh…
    de piloten waren dus toch geen helden. Maar schuldig in termen van alle blaam treft hen ook niet! Maar goed, Helden zijn het dus niet! Boeing moet dokken, THY moet zich aan de eigen procedures houden en zich ook houden aan de regel mankementen aan een toestel te melden! en LVL NL mag niet zomaar achterover leunen door te denken wij hebben ons aan de minimale eisen gehouden. Je bent er om veiligheid te optimaliseren, niet om je rondje te draaien!

  3. nee, onze piloten hebben geen fouten gemaakt. Ze waren alleen niet zo goed!

    vandaar ook dat Turkish Airlines reageert met ‘ ze hebben we degelijk succesvol ingegrepen, alleen toen was het te laat’ …

    dus aan de piloten ligt het niet in de 24 seconden die er aan voorafgaat!

    vandaar ook dat je meteen na de crtash, nog voordat iemand ook maar iets wist, meteen de piloten tot helden kan benoemen in Turkije. Immers, je weet van te voren al dat het niet aan hun kan liggen. helemaal niet. ook niet een beetje!

  4. ooo staaltje van verkeerde nationale trots om direct na een crash de piloten als helden te benoemen.
    Zoals wij nu begrijpen zijn het prima piloten geweest met veel ervaring maar ‘fouten’ komen overal voor en een ongeluk is vaak een samenspel van dingen die fout gaan. Wijs niet gelijk naar één partij en noem ook niet zonder iets te weten de ander helden.
    Zij hebben ook hun leven gelaten mét de anderen dus ik heb er alleen maar compassie mee en denk niets dan goed over de doden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here