Turken en Armeniërs lopen stille tocht

32
4

Turkse en Armeense organisaties houden dinsdagmiddag gezamenlijk een demonstratie in Den Haag. Aanleiding is de moord op de Armeens-Turkse journalist Hrant Dink. De protestactie valt samen met de begrafenis van de journalist in Istanbul. Na de demonstratie volgt een stille tocht naar de Turkse ambassade.

Aan de vaste Kamercommissie voor Buitenlandse Zaken wordt een petitie aangeboden. Daarin wordt gevraagd meer druk uit te oefenen op Turkije om onder meer artikel 301 van de Turkse strafwet te schrappen. Daarin staat dat belediging van het Turkendom strafbaar is.

32 REACTIES

  1. een mooie ontwikkeling…

    laat dit de laatste zijn. 18 journalisten in 15 maanden zijn er 18 teveel…

    wel of geen armenier, nationalist of niet, wel of geen genocide…je vermoord geen mensen om hun mening!
    En als overheid ‘demoniseer’ je niemand om zijn/haar mening!

  2. Dit is dan ook de stelregel die ik de afgelopen dagen heb uitgewerkt!

    maar anderen komen met ‘argumenten’ waarom het wel gebeurd kan zijn en wie wel niet-schuldig zou zijn en waarom het niet een Turkse (nationalist) kan zijn etc etc…er waren er zelfs een paar die zeiden dat het zijn verdiende loon was! (ik neem aan dat dat i.h.k.v. nationalisme begrijpleijk is of iets dergelijk)

  3. ama yinede cocuga yazik oldu, bu genc yasta hapislerde curuyecek 🙁 dat komt allemaal door die Yasin Hayal :@
    Hij is pas echt een nationalist. Hij heeft hem een pistool gegeven om hem te doden.. zaten annesi babasida yeni ayrilmis, tam sikinti zamanina dek geldi.. gercekten o cocuga uzuldum…

  4. Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar het leed voor dadres, mag het leed voor Slachtoffers nooit overstijgen…

    Immers, de vraag is ‘zou je hetzelfde denken als het niet Hrant Dink is maar iemand anders, laten we zeggen iemand die jou dierbaar is…snap je wat ik bedoel…

    17 is een jonge leeftijd, maar in de strafrechspraak zijn zware misdrijven wel een punt waarop men niet volgens minderjarigen wetgeving straf bepleit. Vooral als het een zaak is die de gemoederen van de gemeenschap beroert…

    dat gebeurt ook elders op de wereld…

    helaas voor die jongen. Maar wat dit allemaal wel aantoond is dat er dus kennelijk jongeren rondlopen (ook in Turkije) die angst hebben, boos zijn, te trots zijn en daardoo rblind worden, zwart-wit denken en beinvloedbaar zijn…misschien heeft hij wel geld aangeboden gekregenm. Ik geloof echter dat hij wel degelijk beinvloed is door ideologisch nationalisme…

    stoottroepen van veel nationalistische bewegingen op de wereld bestaan bijna altijd uit jong volwassenen en net geen volwassenen…

    ook dareds van eerwraak worden vaak uitgekozen in deze leeftijud categorie…

    buraya birde yoresel sartlarida ekl;e…at, avrat, silah kulturu, Turketn fazla turkluk sergilenen karadenis yatili okul politikalarai (seksenli yillar)…bu bolgenin en son Turklesmiz bolge olmasi, aynen bu bolgede etnik ve ideolojik milliyetciligin hat saffada olmasi surpriz degil ayni zamanda…

    yani birsuru neden bir araya geliyor, 17 yasinda bir cocuk kurban/tetikci oluyor, Turkiye icin cok onemli (farkli gorusu de olsa) bir gazateci daha hayatini kaybediyor, ve Turkiyede gazateci kimligi tasiyan herkeze tekrar seksenli yillarin mesaji veriliyor…cok fazla boynunu uzatma…koparirlar!

  5. iedereen die tv kijkt en naar het nieuws luisterd en de kranten leest word zeker beinvloed door de anti islamitische propaganda van de amerikanen en de europeanen >
    met andere woorden… helaas worden jonge onderontwikkelde moslims beinvloed door de westerse ideologie.

    idelologie is ook in feite een denkwijze, als je niet leeft als een moslim zoals voorgeschreven in de koran…dan is de kans groot dat je aan de meeloperij doet zoals de media doet geloven…

    http://www.eqgen.nl/html/introductie.html

  6. ik wist niet dat recht op eigen taal onderwijs, of het recht op spreken van de moedertaal, of een paspoort als onderdeel van nationaal burgerschap, of een vlag als uiting van nationale identiteit, of de begrenzing van nationale staten en het zee-recht convenant e.d. etc etc allemaal met de Koran te regelen waren…

    Voor salafistische ummet propaganda of voor utopische vergezichten over een islamitische samenleving is hier geen ruimte me dunkt…

    Ook de koran wordt vandaag de dag gedrukt in Drukkerijen in een nationale taal en in nationale staten waar de burgers van kopen, lezen en leven…

    dacht je nou werkelijk dat moord in de islamitische wereld alleen door westerse ideologienm komt?

    jammer, maar zoalng je dat blijft denken, ben jij een van de grootste gevaren voor een goed begrip over de islam en over moslims…

  7. YAZIKLAR OLSUN GUNEY DOGUDA OKADAR COK ASKERIMIZ SEHIT OLUYOR.
    BIR ERMENI DOLU OLDU DIYE USTUNE BUKADAR COK DUSUYORSUNUZ…

  8. Er vallen honderden Turkse legers dood en wat doen ze in Turkije omdat er 1 armeen is gedood laten ze al weken het zelfde verhaal zien…. ik vindt het heel er jammer

  9. 1oo lerce turk askerimiz vatan icin sehit oluyor.Herkez onlari rahmet ile aniyor.Cok cirkin tabir kullanmissin,Ermeni soyundan vatandasimiz ,olduruluyor,Turkiyemize bu buyuk bir hakaret,anlayamadin mi daha,Mustafa?Senin gibilere anlatmak icin bu 4 gun azmis demek…..

  10. waar voor onzin praat je domme achterlijek SERDAR ??

    ZIE DE KORAN MAAR ALS EEN STATUUT.
    ONDER DE STAAT HEB JE DE GRONDWET DAARNA PAS ANDERE WETTENBUNDELS WET BOEKEN.

    AL DIE REGELS WAAR JE OVER HEBT STAAN TOCH OOK NIET AANGEGEVEN IN DIE STATUTEN STOMME KAFIRRRR

    DIN DUSMANISIN OGLUM ACIKCA BELLI ETTIN…AGZINDAN YANLISLIKLA CIKARDIN BAKLAYI..
    SENIN GIBI KAFIRI KIM DINLERR…

    HAIN KAFIRRR

  11. mustafa en semra ik ben met jullie 200% mee eens !!!!!!!!!!!!!!!

    Istanbulda hergun kactane insan oluyor,bunlari neden kimse bu kadar sorun yapmiyor ? olen ermeni’de olsa yahudi’de olsa turk’de olsa insan insandir…allemaal gelijke rechten. (ik kan me zo kwaad om maken )

  12. net zoals er verschil is in de reacties als een Commandant sterft of een ‘gewone’ soldaat’, is er ook verschil tussen een ‘gewone burger’ die sterft en een journalist…

    dan hebben we het nog niet eens over een journalist die erg belangrijk is voor de actuele politiek in Turkije. Dat veel mensen hier nu pas van hem hebben gehoord, maakt hem niet minder belangrijk. Agos is DE Stem van Armeniers in Turkije. Een gemeenschap waarvan om welke reden dan ook niet eens een 10e over is gebleven, en dat terwijl ze er al eerder dan de Turken waren en honderden jaren lang voor de Ottomanen liever gezien waren dan ‘Turkl’…want dat stond voor de ‘osmanli’ gelijk aan onderontwikkeld en nomadisch…

    hoe dan ook; Hrant Dink is nou eenmaal belangrijker nieuws dan een gevallen burger/soldaat in de oorlog in Zuid-Oost Turkije…Hoe erg dat feit zelf ook is, want het gaat inderdaad om een mensenleven…

    Maar net zoals de dood van Theo van Gogh belangrijk is dan de dood van een NL’se soldaat in Uruzgan, is it ook een simpele zaak…

    Vooral omdat het een persoon betreft die zelfs de Turkse staat monddood wilde maken!

  13. http://www.egge bla bla

    wat spreek jij nou vloekend? Wabnt dat is wat je doet als je naar eigen inzicht iemand voor kafir uitmaakt…

    misschien heb je dat niet zo in de gaten maar ook onder Moslims bestaan andersdenkenden…

    En nergens in de Islam wordt uitgegaan van het bestaan van Nationale Staten…weet je wel wat een nationale staat is en daaraangerelateerd BURGERSCHAP…dat zijn seculiere constructies die niets, weinig met welke geloof dan ook te maken hebben…

    islamitisch nationalisme kan dan ook niet vanuit een natiestaat idee bestaan…

    Of je moet aanhanger van een Tuk-Islam Synthese zijn, maar zelfs die maakt geen vrienden onder niet-Turkse moslims zoals Arabieren! De geschiedenis leert ons wat dat betreft genoeg!

  14. Serdar, zijn die Turken niet zo belangrijk? Ze sterven door Armeniers!!!

    27.01.1973 Santa Barbara / Consul General Mehmet BAYDAR
    Santa Barbara / Consul Bahadır DEMİR
    22.10.1975 Vienna / Ambassador DaniÅŸ TUNALIGÄ°L
    24.10.1975 Paris / Ambassador Ä°smail EREZ
    Paris / Driver Talip YENER
    16.02.1976 Beirut / First Secretary Oktar CÄ°RÄ°T

    09.06.1977 Vatican City / Ambassador Taha CARIM
    02.06.1978 Madrid / Ambassador’s wife Necla KUNERALP
    Madrid / Retired Ambassador BeÅŸir BALCIOÄžLU
    12.10.1979 The Hague / Ambassador’s son Ahmet BENLER
    22.12.1979 Paris / Tourism Counsellor Yılmaz ÇOLPAN
    31.07.1980 Athens / Administrative Attache Galip ÖZMEN
    Athens / Administrative Attaché’s daughter Neslihan ÖZMEN
    17.12.1980 Sydney / Consul General Şarık ARIYAK
    Sydney / Security Attaché Engin SEVER

    04.03.1981
    Paris / Counsellor for Labour Affairs ReÅŸat MORALI
    Paris / Counsellor for Religious Affairs Tecelli ARI
    09.06.1981 Geneva / Secretary M.SavaÅŸ YERGÃœZ
    24.09.1981 Paris / Security Attaché Cemal ÖZEN
    28.01.1982 Los Angeles / Consul General Kemal ARIKAN
    08.04.1982 Ottawa / Counsellor for Commercial Affairs Kani GÜNGÖR
    04.05.1982 Boston / Honorary Consul General Orhan GÃœNDÃœZ
    07.06.1982 Lisbon / Administrative Attaché Erkut AKBAY
    27.08.1982 Ottawa /Colonel, Military Attaché Atilla ALTIKAT
    09.09.1982 Bourgas / Administrative Attaché Bora SÜELKAN
    08.01.1983 Lisbon / Administrative Attaché’s wife, wounded in the armed assault directed against her husband Erkut Akbay on 07 06 1982, died on 08 01 1983 Nadide AKBAY
    09.03.1983 Belgrade / Ambassador Galip BALKAR
    14.07.1983 Brussels / Administrative Attaché Dursun AKSOY
    27.07.1983 Lisbon / Counsellor’s wife Cahide MIHÇIOĞLU
    28.04.1984 Teheran / Secretary’s wife Işık YÖNDER
    20.06.1984 Vienna / Attaché for Labour Affairs Erdoğan ÖZEN
    19.11.1984 Vienna / International Official Enver ERGUN
    07.10.1991 Athens / Press Attaché Çetin GÖRGÜ
    11.12.1993 Baghdad / Administrative Attaché Çağlar YÜCEL
    04.07.1994 Athens / Embassy Counsellor Haluk SÄ°PAHÄ°OÄžLU

    Wat was hun schuld?
    Wel of geen armenier, wel of geen Turk…om het even

    Dink olayina karsi cikiyorsan masum insanların sivil Turklerin ermeniler tarafından katledilmesinede karsi cikman gerekmezmi?

  15. edebiyat/demagoji/laf kalabaligi yapmayi birak, insanliga ve muslumanlara ne hayrin var onu anlat FITNECI musluman dusmani SERDAR

    bla bla bla herzaman ise yaramaz sozler soyluyorsun sadece sanat olsun diye…. senin theo van gohdan bir farkin yokki serdar, oda islama saldiriyordu sende indirect bazende direct islama muslumanlara hatta milliyetini milletini seven turklere dahi saldiriyorsun sinsice.

    cokda asiri kiskancsin dindar milliyetci degerli kulturlu seni dinlemiyen turjlerin cogaldiginin farkindasin,
    catla kiskancliktan DIN DUSMANI SERDAR

  16. Macit,

    waar heb ik dan gezegd dat ik dat geen belangrijke slachtoffers vind?

    @ edebiyat/demagoji/laf kalabaligi…..bla bla…

    Ik begrijp dat jij een arguyment ziet/kan vinden in het vermoorden van Theo van Gogh. dat zegt al genoeg over hoe jij andersdenkenden ziet en hoe jij dus mensenlevens waardeert!

    Dat jij daarbij ook nog hoogdravend genoeg bent om iemand voor wel of geen moslim uit te maken spreekt ook al boekdelen!

  17. waar heb je het over stommerik serdar ?

    je zit vol met vooroordelen. zonder na te denken uitgaande van je vooroordelen begin je altijd moslims en vaderlandslievende nationalisten aan te vallen.

    niemand trapt in je achterlijke truckjes.

    muslumanlara ve milliyetcilere karsi kampanya baslatanlarla bir olmus serdar ..sadece saldiriyor hain.

    dat je de nederlandse taal goed beheerst wil neit zeggen dat je per definitie gelijk hebt.

    integendeel 9 van de 10 dingen wat je zegt is wel kunt maar NIET WAARRRR

    SADECE LAF KALABALIGI YAPIYORSUN.

    SONUC; FITNE TOHUMLARI EKMEYE CALISIYORSUN…. yemezlerrr / yutmazlarr

  18. Bebe Serdar!!!!! Hadi lan moloz, sen degil kralin gelsin.!!! Manyak bu adam yahu. kafayi bozmus, tam bir turk dusmani. ermeni degil ebeni………

  19. ayse, anti serdar en de rest…

    ik krijg hel;aas alleen maar verwensingen over mijn persoon, maar nergens gaan jullie in op de inhoud…

    jullie doen alles af met dat ik anti islam zou zijn (wat ik gek vind als moslim) en anti Turk zou zijn (wat ik gek vind als iemand die gek is op Turkije en zijn afkomst)…

    snappen jullie dat je ook op inhoud moet kunnen spreken als je iemand aanvalt op zijn persoon…

    anders kom je zo simpel, dom en onvolwassen over!

  20. hadi len moloz, dertsiz basimi derde sokma o gotluk laflarinla. erkeksen televizyonacik ve icindeki turk nefretine anlat. waarom zou ik over de inhoud moet praten als er helemaal geen genocide plaats heeft gevonden? moloz laaaaa. heb je in die tijd geleefd!!!!
    tijdens een oorlog vallen er doden van beide kanten. en dat wordt genocide genoemd?

    filistinde, irakta, afganistanda, ve dunyanin obur uclarinda milyonlarca insan oluyor. Dat is geen genocide?

    oprotten man sukkel.

  21. artikel 301 afschaffen? hou over bepaalde dingen je bek, ga werken, verdien je geld, zorg voor je familie. in plaats van dat je over onderwerpen gaat praten waar alleen maar agressie van ontstaat. rot op man!!!

  22. birisi kufure basvuruyorsa zaten tartisma bitmiostir…seninle hic baslamadan bitti…

    okumayi ogren (soykirimdan bahseden yok burda ve sen boyle bir seyler okudugunu zannediyorsun) /

    sivil toplum uyeligi, vatandaslik, ve sosyal sorumluluk kavramlarinida ogren, okumaya baslamisken…madem o kadar milliyetcilikten ahkam kesiyorsun…calisip, cocuk buyutmeye benzemez vatan sevgisi!

    Birde saygili olmayi ogren. terbiyesizce savrulan laf kalabaligiundan daha fazla birseyler uretirsin belki!

  23. serdar jij bent echt goed aan gepast aan de nederlanse coltuur jij bent echt thuis moet maar naar de cda gaan of vvd dat zal je moeten probeeren mischien lukt het wel

  24. jij bent inderdaad goed geintegreerd serdar , met zulke mensen als jouw kunnen ve inderdaad de turken en de moslims goed vernietigen ; bekeren tot het christendom of in ieder geval zorgen dat de turkse jongeren anti islam worden.

    waarom ga je niet in de politiek SERDAR ?

    MENSEN ALS JOUW KUNNEN MAKKELIJK EEN GOEDE REPRESENTATIEVE AUTO EN EEN VILLA AANGEBODEN KRIJGEN , ZOLANG JE MAAR ANTI NATIONALISTICH EN ANTI ISLAMITISCH SCHRIJFT.

    SUCCES IN JE VERDERE CAMPAGNE TEGENOPVER DE MOSLIMS serdar

  25. hoe oud zijn jullie nou,

    jullie zijn echt alleen maar persoonlijk bezig en niks, nada geen inhoud, alleen algemene abstracties en waardeoordelen zonder argument!

    a,u,b,…het wordt echt saai zo met jullie!

  26. Beste allen,
    Ik heb jullie commentaren hieromtrent gelezen. Een ieder heeft volgens zijn inzicht en kijk gelijk………het gaat om het feit, dat wij elkaar moeten respecteren en dat een ieder zijn zegje kan doen.
    Af en toe droom ik, dat ik weer terug ben in het jaar 1970. Ik sta naast mijn vriend Migirdic en Arto (beiden Armeense Turken) en wij hebben veel lol, zoals tiners het kunnen hebben. Wij hebben destijds nooit gedacht dat wij op een dag elkaar “anders” zouden zien, wij waren immers vrienden. Zaterdagmiddag als de bel van onze school het laatste uur aangaf en wij, voordat wij naar huis gingen, gezamenlijk naast elkaar staand vol trots “Istiklal Marsi”zongen voelden wij ons een eenheid. Eind jaren 70 begon Turkije zich politiek te roeren en alles veranderde. De in het buitenland wonende Armeense lobie (vooral in Frankrijk) maakte gebruik van de “zwakte” van Turkije en gebruikte de internationale media. De westerse landen maakten hiervan gretig misbruik van zodat zij elke keer, waar nodig Turkije een “klap” (samar) konden geven. Wij, Turkije bleef erg passief, doordat onze politici, niet de kwaliteit en kennis hadden om hierop te ageren…….erg jammer, want toen hadden wij gebruik moeten maken van onze kracht, om hierop te ageren. Het westen had ons toen nog nodig (koude oorlog). Turkije vormde een buffer tegen Rusland en wij hadden destijds alle troeven in handen. Hiervan hebben wij geen gebruik gemaakt. Nu moeten wij maar zien, dat wij ons gelijk kunnen halen.
    Tot slot wil ik alleen maar zeggen, dat ik een droom heb….namelijk in 2008 met zijn allen (gezamenlijk welke minderheid dan ook) in Taksim naast elkaar staan en wederom met volle borst en vol trots Istiklal Marsi zingen en Turkije samen naar een democratisch en welvarend hoogtepunt brengen met of zonder EU.

  27. Serdar ik ben het zeker met je eens over de dingen die je schrijft. Jou denkwijze sluit heel erg aan op de manier waarop ik denk. Ik vind het echt knap dat je steesds maar probeert uit te leggen wat je bedoelt en hoe jij de dingen ziet. Helaas staan de Turken die op deze site komen er niet voor open. Alles wat je zegt wat niet in hun straatje past ervaren ze als aanvallend of ze zien je als een verrader. Ik heb vaak genoeg hetzelfde meegemaakt!! Ze beginnen je gelijk uit te schelden en je hele familie erbij te halen. Die mensen zijn zo kortzichtig.
    Ik denk dat ze sommige dingen niet willen zien of willen horen. Ik denk ook dat ze in de meeste gevallen niet snappen waar het werkelijk om draait.
    We hebben meer mensen nodig die denken zoals jij!! Ze zin er wel en ik ken ze ook wel maar jammer genoeg zijn het er niet genoeg.

    Uit welk deel van Turkije kom je eigenlijk en ben je hier geboren of in Turkije?

  28. @deniz:
    Nou, allereerst bedankt voor je bemoedigende woorden…
    Ach, ik ben me er ook best van bewust dat ik hier veelal zit te ‘discussieren’ met best jonge mensen die wat mij betreft op de eerste plaats een identiteit ervaren zoals alle mensen die migrant zijn, dat ervaren. dat houdt dus in nog conservatiever als in Turkije, aansluiting zoekend bij absolute gedachten en waarheden…veelal in de vorm van utopische beelden over het herkomstland.

    wat ik ook merk is dat er weinig tot geen ‘belezen’ mensen bij zitten, maar dat je vaak te maken hebt met de plak en knip generatie der googlificeerders 🙂

    Kennis is hierbij selectief en weinig argumentatief, vaak van waardeoordelen doordrongen en veelal ook nog eens achterhaald en politiek gekleurd.

    Een kritiek hierop wordt dan ook ervaren als een kritiek op de totale identiteit en de gevoelend van vaderlandsliefde en zelfs godsdienst (wat ik niet helemaal begrijp omdat ik geen enkele keer de islam heb aangevallen, maar wel misstanden namens de islam, waarvan je zou denken dat een weldenmkend moslim deze zou ondersteunen…maar goed! het zij zo…men ervaart kennelijk na een aanval alles als een aanval…en sluit zich voor inhoud!

    persoonlijk everwensingen vind ik niet eens zo erg, dat bewijst alleen maar dat je op inhoud gelijk hebt! Ik zou alleen wensen dat er iemand bij zou zitten die, al is hij/zij het met mij oneens (dat is perfect) wel op inhoiud in zou gaan…dat lukt helaas niet!

    Waar ik in Turkije mijn roots heb? Ik ben geboren en getogen Amsterdammer, van een familie die een van de eerste in NL was 🙂 Mijn roots in het verleden liggen in Selanik en Eskisehir, maar ouders zijn beide in istanbul geboren en getogen…

  29. sonuc onemli sonucc…….. insanliga ne hayriniz var??
    sizlerin cahil dedikleri bizler esasen sizlere cahil gozuyle bakiyoruz.

    sizin gibi islam dusmanlarinin milliyet dusmanlarinin omru edebiyat yapmayla ve avrupaya dalkavukluk yalakalik yapmakla gecer…
    oysa sizlerin kucumsedigi milliyetine dinine bagli gencler ise… her firsatta vatani icin canini vermekle kalmiyor ayni zamanda her firsatta birlestirici uzlastirici yigit oglu yigitlik yapiyorlar.

    .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here